Studyinfo subject KOM6300 2019 HØST
KOM6300 A Diverse School Course description
- Course name in Norwegian
- Mangfold i skolen
- Study programme
-
Kompletterende lærerutdanning
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene innsikt i ulike perspektiver på læring: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap, barn og unges sosialisering. Emnet skal gjøre studenten i stand til å lede elevers læring og å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
- har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om barn og unges oppvekst/sosialisering
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen ut i fra overordnede perspektiver
Content
Læring og ledelse av læringsarbeid
- forskning om klasseledelse
- ulike undervisnings- og arbeidsformer
- sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, media og identitet
- vurdering og vurderingsformer
Tilpasset opplæring
- det mangfoldige klasserommet
- didaktikk rettet mot flerspråklige elever
- elever med særlige behov
Kommunikasjon og samarbeid
- elevrelasjoner og samhandling
- sorg og sorgarbeid
- samarbeid skole - hjem
- den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen
Course requirements
Praksisopplæring
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Tilpasset opplæring: Skriftlig analyse om et case med relevans for praksis. Formålet med arbeidskravet er å gjøre kunnskapsbaserte overveielser med hensyn til tilpasset opplæring. Det skal gjøres en individuell skriftlig analyse med relevans for praksis. Omfang 1400 ord +/- 10 %
Elevvurdering: Individuell skriftlig oppgave. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskap og ferdigheter i vurderingsarbeid med elever i skolen. Skriftlig individuelt notat. Omfang 1200 ord, +/- 10 %.
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen, omlag 20 minutters varighet.
Ny og utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.