EPN-V2

KOM6200 Language and Learning Course description

Course name in Norwegian
Språk og læring
Study programme
Complementary teacher education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

FerdigheterStudenten kan

  • planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanseStudenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Content

  • Vitenskapsteori.
  • Forskningsprosessen.
  • Forskningsdesign og -metoder.
  • Forskningsetikk.
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Course requirements

Praksisopplæring

For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

Muntlig presentasjon: Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og lærer av et faglig emne, relatert til pensum. Omfang ca 10 minutter

Fagtekst: Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

Språk og læring: Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring i gruppe. Undervisningsopplegget presenteres muntlig (ca 15 min) for medstudenter på høgskolen og gjennomføres i praksis. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er mulig å søke om å kunne utføre arbeidskravet individuelt.

Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning

  • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.

Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.