Programplaner og emneplaner - Student
KOM6200 Language and Learning Course description
- Course name in Norwegian
- Språk og læring
- Study programme
-
Complementary teacher education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- inngående kunnskap om forskningsprosessen
- inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
FerdigheterStudenten kan
- planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanseStudenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Content
- Vitenskapsteori.
- Forskningsprosessen.
- Forskningsdesign og -metoder.
- Forskningsetikk.
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Course requirements
Praksisopplæring
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
Muntlig presentasjon: Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og lærer av et faglig emne, relatert til pensum. Omfang ca 10 minutter
Fagtekst: Individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pensumlitteraturen. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Språk og læring: Utarbeiding av et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til temaet språk og læring i gruppe. Undervisningsopplegget presenteres muntlig (ca 15 min) for medstudenter på høgskolen og gjennomføres i praksis. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er mulig å søke om å kunne utføre arbeidskravet individuelt.
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.