Programplaner og emneplaner - Student
KJTS3100 Biotechnology Course description
- Course name in Norwegian
- Bioteknologi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biotechnology uses living organisms (yeast, bacteria, plants, animals) to produce different products. Students will acquire knowledge on DNA cloning, the analysis of nucleic acids, industrial microbiology, proteomics, immunology and virology. In the laboratory, students will learn how to perform horizontal transfer, PCR, restriction digests and genotyping.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Required preliminary courses
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has a basic understanding of the principles of biotechnology
- can explain how to perform DNA cloning experiments
- can explain DNA sequencing methods such as Sanger Sequencing and Next Generation Sequencing
- can describe how DNA is amplified using PCR and real-time PCR;(qPCR)
- can describe how mutations arise and how they can be repaired
- is familiar with CRISPR technology
- can outline the principle and steps in involved western blotting
- is familiar with the principles for microorganism growth and the production of biomolecules in fermenters
- can explain the structure of viruses, how viruses infect cells and develop in both lytic and lysogenic cycles
- can explain adaptive and innate immunity and the structure and function of antibodies in the body, as well as describing phagocytosis
Skills
The student is capable of:
- can choose restriction enzymes and vectors in recombinant DNA technology
- can perform transformation by electroporation
- can isolate DNA fragments from agarose gels
- can amplify DNA by PCR
- can perform genotyping by qPCR
General competence
The student:
- is capable of planning and performing biotechnology and molecular biology;laboratory experiments
- demonstrates awareness of ethical consequences of genetic engineering methods in connection with the development of genetically engineered organisms, foetal diagnostics, forensic analyses and DNA analyses in connection with genetic disorders
- is capable of assessing and communicating results from biotechnological and genetic engineering laboratory experiments in writing
Teaching and learning methods
Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.
Course requirements
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Assessment
Etter å ha fullført emnet har kandidatene følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om kvantitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
- avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som survey og registerdata
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor en kvantitativ tradisjon
- innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvantitative studier
- avansert kunnskap om formidling av resultater
- inngående kunnskap om regresjonsbasert analyse/statistisk analyse
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
- utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave med hensyn til eget forskningsspørsmål
- anvende statistiske analyseteknikker og tolke resultater fra disse
- utvikle statistiske analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
- tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
- reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
- vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
- vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
Generell kompetanse
Studentene
- er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
- kan bruke etisk skjønn med hensyn til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
- kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen foregår både i form av forelesninger, øvelser med statistikkprogram, e-forelesninger og oppgaver som studentene jobber med på egenhånd og får veiledning i via e-baserte ressurser.
Grading scale
Ingen arbeidskrav
Examiners
Semesteroppgave med et omfang på maks 10 sider (+/- 10 prosent) inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.