Programplaner og emneplaner - Student
KJTS2100 Introduction to Chemical Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Kjemiteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjelder MGLU:
Vitenskapsteori og metode
(15 studiepoeng)
;
Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016
Gjeldende fra høstsemesteret 2017
;
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
;
Emnet skal danne grunnlag for arbeid med masteroppgaven og for at studentene skal kunne oppdatere seg på ny forskning og forholde seg kritisk til den gjennom et langt yrkesliv. Emnet har to hovedområder, vitenskapsteori og forskningsmetode.
;
I området vitenskapsteori vil det i tillegg til generell vitenskapsteori fokuseres særlig på ulike teoretiske retninger med særlig relevans for skole- og utdanningsforskning. I området forskningsmetode skal studentene få oversikt og forståelse av en bredde av forskningsmetoder, sett i sammenheng med vitenskapsteorien, slik at de både kan gjøre bevisste metodevalg i tilknytning til masteroppgaven og senere forholde seg til forskning som har ulike metodiske tilnærminger.
Målgruppe
Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 eller trinn 5-10.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen, i tråd med utdanningenes programplaner.
Læringsutbytte
Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanen.
Fagets innhold og oppbygging
;
Faget består av ett emne på 15 studiepoeng.
Skikkethetsvurdering
Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.
;
Se høgskolens nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
;
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
;
I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.
;
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i emneplanen.
Vurderings-/eksamensformer
Se emneplanen under punktet Vurderings-/elsamensformer.
;
Vurderingskriterier
A: Fremragende. Har særdeles gode kunnskaper innenfor emnet. Viser svært god evne til faglig refleksjon samt svært god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. Viser fremragende evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
B: Meget god. Har meget gode kunnskaper innenfor emnet. Viser meget god evne til faglig refleksjon samt svært god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
C: God. Har gode kunnskaper innenfor emnet. Viser god evne til faglig refleksjon samt god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
D: Nokså god. Har nokså gode kunnskaper innenfor emnet. Viser nokså god evne til faglig refleksjon samt god evne til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning. ;Viser nokså god evne til selvstendig bruk av kunnskap.
;
E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskap innenfor emnet. Viser tilstrekkelig evne til faglig refleksjon og til å se sammenheng mellom teoretiske tema og praktisk anvendelse i forskning.
;
F: Ikke bestått. Kandidaten tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskap innenfor emnet.
;
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Oslomet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Recommended preliminary courses
The course builds on MEK1000 Mathematics 1000, KJPE1300 General Chemistry and KJM1500 Physical Chemistry.
Required preliminary courses
Although the sub themes of Philosophy of Science and Research Methods are presented separately below, they should be seen in connection so that the students can understand relationship between forms of knowledge and approaches.;
Philosophy of Science includes (among other themes):;
- an introduction to different positions in philosophy of science and their place in educational research;
- issues related to teaching, professional development and learning in light of various positions in philosophy of science;
- research ethics;
Research Methods include, among outher things:;
- joint scientific methodological concepts, including general reliability and validity issues;
- different research methods with particular relevance to educational contexts;;
- knowledge of research design and application of research methodology in masters work;
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining how mass and energy balances are balanced in a stationary system
- using the first and second laws of thermodynamics together with mass balances and equilibrium calculations to find the equilibrium composition of a reactor
- setting up and solving an equation system of mass and energy balances for a stationary process with reaction, separation and recirculation
- performing quantitative calculations of mass and energy balances of stationary chemical processes
- performing simple simulations of mass and energy balances of stationary chemical processes
- dimensioning the heat transfer area of a heat exchanger
- calculating the heat/cooling effect and energy consumption of a heat pump or cooling unit
- using energy and mass balances to perform stationary calculations of turbines, pumps, valves, heat exchangers, split systems, mixers, heat pumps, cooling units and reactors.
Skills
The student is capable of:
- performing simple calculations to estimate the energy consumption of different processes using equipment like pumps and compressors
- performing calculations of different types of heat exchangers, both for operational values such as the consumption of cooling/heating agent and for design as size
- independently performing simple tasks with heat exchangers and distilling columns in the laboratory
- handling chemicals, material safety data sheets, assessments and laboratory safety.
General competence
The student:
- is capable of reading and interpreting scientific texts and diagrams in the chemical engineering discipline (both in English and Norwegian)
- is capable of exercising practical discretion and of performing simple calculations to assess results achieved by other chemical engineers
- is capable of explaining the operational principles behind typical equipment and apparatuses in a common chemical processing plant
- is capable of communicating chemical engineering results orally and in writing
Teaching and learning methods
Lectures, compulsory exercises and laboratory assignments with reports. Individual work during exercises, group work (2-4 students per group), in connection with laboratory work and report writing.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 1 day laboratory course with 1 written assignments (groups of 2-4 students, 3-7 pages)
- a total of 7 compulsory assignments (2-4 hours per assignment)
Assessment
Individual written exam under supervision, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
20 A4 sheets of your own notes, handwritten or typed
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.