Programplaner og emneplaner - Student
KJPE1300 General Chemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Generell kjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course is an introduction to basic concepts and models in the field of chemistry. Students will acquire skills in performing simple chemical experiments and handling chemicals in accordance with regulations.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- can describe the structure of the periodic system.
- can describe structure of atoms and structure og chemical bond in molecules, gases, liquids and solids.
- can describe the main types of chemical reactions.
- can describe the main principles of reaction kinetics, and the relationship between kinetics and equilibrium.
- can explain the terms enthalpy, entropy, and free energy and describe how they provide the connection between thermodynamics, electrochemistry and chemical equilibrium.
- can explain the behavior of galvanic cells and electrochemical cells.
Skills
The student:
- can name simple chemical compounds.
- can balance reaction equations.
- can perform stoichiometric calculations and determine concentrations and partial pressure at chemical equilibrium.
- can perform basic calculations within reaction kinetics, thermodynamics (enthalpy, entropy and free energy) and electrochemistry (galvanic cells and electrolysis).
- can perform simple chemical reactions and laboratory tests with both qualitative and quantitative determinations.
- can write and explain the results of the laboratory work in the journal, report and spreadsheet.
General competence
The student:
- can collaborate in groups both with practical and written work.
- have insight into the proper handling of chemicals on the basis of HSE data and from laboratory experience.
Teaching and learning methods
Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder fire hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, kjemi, biologi og fysikk.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 6-day laboratory course with 6 associated written assignments (5-15 pages per assignment)
- 4 of 7 compulsory exercises (2-4 hours per exercise)
Assessment
Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.
Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Arbeidet skal dokumenteres og deles med kolleger på egen skole. Omfang 500 ord +/- 10%
- Utvikle og prøve ut en kort digital læringssekvens i selvvalgt emne fra naturfag 2 for elever. Sekvensen skal være på inntil fem minutter og inngå i et naturfaglig undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget skal reflekteres over med fagdidaktisk begrunnelse og den digitale læringssekvensen legges med som vedlegg. Nærmere beskrivelse oppgis på digital læringsplattform. Arbeidet utføres individuelt. Omfang: 1500 ord +/- 10%
- Objektsamling (15 - 20 objekter) med didaktisk refleksjon i grupper på inntil tre studenter. Omfang didaktisk refleksjon: 500 ord +/- 10%.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 prosent deltakelse på aktivitet nevnt nedenfor.
- Deltakelse på feltkurs
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplan.
Grading scale
Individuell skriftlig 4-timers eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Examiners
Kalkulator - ikke programmerbar
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.