Programplaner og emneplaner - Student
KJPE1300 General Chemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Generell kjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course is an introduction to basic concepts and models in the field of chemistry. Students will acquire skills in performing simple chemical experiments and handling chemicals in accordance with regulations.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge The student:
- can describe the structure of the periodic system.
- can describe structure of atoms and structure og chemical bond in molecules, gases, liquids and solids.
- can describe the main types of chemical reactions.
- can describe the main principles of reaction kinetics, and the relationship between kinetics and equilibrium.
- can explain the terms enthalpy, entropy, and free energy and describe how they provide the connection between thermodynamics, electrochemistry and chemical equilibrium.
- can explain the behavior of galvanic cells and electrochemical cells.
Skills
The student:
- can name simple chemical compounds.
- can balance reaction equations.
- can perform stoichiometric calculations and determine concentrations and partial pressure at chemical equilibrium.
- can perform basic calculations within reaction kinetics, thermodynamics (enthalpy, entropy and free energy) and electrochemistry (galvanic cells and electrolysis).
- can perform simple chemical reactions and laboratory tests with both qualitative and quantitative determinations.
- can write and explain the results of the laboratory work in the journal, report and spreadsheet.
General competence
The student:
- can collaborate in groups both with practical and written work.
- have insight into the proper handling of chemicals on the basis of HSE data and from laboratory experience.
Teaching and learning methods
Prinsippet om likeverdig opplæring er én av de bærende søylene i det norske utdanningssystemet. Barn og unge har rett til opplæring tilpasset deres evner og behov, og til spesialundervisning med grunnlag i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Opplæringstilbudet skal vektlegge utviklingsmuligheter med utgangspunkt i individets forutsetninger og i de mulighetene for tilrettelegging og tilpasning som finnes innenfor fellesskapet. Videre skal det utarbeides opplæringsmål som er realistiske for enkeltindividet. Dette fordrer at lærere og andre som arbeider med barn og unge med særskilte behov har inngående kunnskap og kompetanse om kartlegging, tiltaksutvikling og -gjennomføring, samt evaluering og vurdering.
Spesialpedagogikk 1 er en videreutdanning for lærere og andre med høyere utdanning som har ansvar for opplæring og tilrettelegging for barn, unge og/eller voksne med særskilte behov. Videreutdanningen retter seg primært mot yrkesfaglærere på videregående skole, men innholdet i studiet er relevant for lærere i grunnskole, førskolelærere, og andre som i det daglige møter barn og unge med spesialpedagogiske behov. Utdanningen er utviklet med det formålet at lærere og andre som arbeider med særskilt tilrettelegging av opplæring, skal styrke sine kvalifikasjoner i arbeidet med opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet gir en innføring i høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, sett fra et bio-psyko-sosialt perspektiv. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges i stor grad gjennom hele studiet. Studiet i spesialpedagogikk er innovativt og praksisorientert. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring danner en vesentlig referanseramme for studiet.
Course requirements
Målgruppe for studiet er personer med høyere utdanning som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov.
Assessment
Studiet er organisert som et deltidsstudium hvor det veksles mellom samlinger på campus og en nettbasert organisering. Studiet består av følgende to emner:
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv (15 studiepoeng)
- Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen (15 studiepoeng)
I emnet «Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer i skolen kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon.
I emnet «rådgivning og utviklingsarbeid i skolen» blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører.
Permitted exam materials and equipment
Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene skal studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.
Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformer kan for eksempel være:
- Forelesning
- Arbeid i læringsgrupper
- Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
- Skriftlige oppgaver
- Arbeid med kasusoppgaver
- Studentfremlegg
Studietilbudet er samlingsbasert med fem samlinger i høstsemesteret og fem samlinger i vårsemesteret. Hver samling går over to dager, og det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.
Grading scale
Det kan etter nærmere avtale med administrativ rådgiver legges til rette for at deler av studiet kan gjennomføres ved internasjonale utdanningsinstitusjoner OsloMet samarbeider med. Studenter som er interessert i en slik ordning må påregne at en selv må organisere studieoppholdet. Det kan også være aktuelt med studietur til et utenlandsk spesialpedagogisk miljø.
Examiners
Programplan for spesialpedagogikk 2 (oppdrag)
Special Needs and Inclusive Education 2
30 studiepoeng. Videreutdanning, deltid
Studieprogramkode: SP2SO
Emnekoder: emne 1 SP2S6100; emne 2 SP2S6200
Godkjent av utdanningsutvalget 16.03.2020 Gjeldende fra høstsemester 2020
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Institutt for yrkesfaglærerutdanning