Programplaner og emneplaner - Student
KJM2400 Biochemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Biokjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will acquire knowledge about cells, biological macromolecules and the most important chemical reactions that take place in cells. They will also develop skills in protein and DNA analysis, and enzyme kinetics.
Recommended preliminary courses
Ingen arbeidskrav.
Required preliminary courses
To take this course at least 30 ECTS from the 1.year in the bachelor programme must be passed. Approved laboratory course in KJM1400 Organic Chemistry and KJM1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- can explain the cell structure and the difference between prokaryotic and eukaryotic cells
- can explain the structure and function of the most important biochemical molecules: carbohydrates, lipids, proteins and nucleic acids
- can present different methods to analyze biochemical molecules, specially proteins
- can explain the structure and function of antibodies
- can explain the function of enzymes and understand basic enzyme kinetic theories
- can describe metabolic processes such as glycolysis, the citric acid cycle and the electron transport chain
- can explain DNA synthesis (replication), RNA synthesis (transcription) and protein synthesis (translation) in prokaryotic cells
Skills
The student is capable of:
- analyzing the protein concentration in a sample using spectroscopy
- identifying proteins using SDS-PAGE (gel electrophoresis) and Western blotting
- performing basic enzyme kinetic experiments
- performing restriction digestion of plasmid DNA and analysis of DNA using agarose gel electrophoresis
- performing health risk assessments and classifying chemical compounds and solutions
- planning and performing biochemical experiments
- communicating the results of laboratory experiments both orally and in writing
Teaching and learning methods
The course consists of lectures, exercises and laboratory experiments.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- 4-day laboratory course and 2 written lab reports (in groups of 2-4 students, 8-14 pages per report)
- A group assignment (2-4 students per group) in the form of an oral presentation.
Assessment
Individual written exam under supervision, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral instead of written examination may be used. In case of an oral exam the result cannot be appealed.
Permitted exam materials and equipment
Det blir sagt at fremtidens BAE-næring krever påfyll av en helt ny type mennesker. Spesielt legges det vekt på at kvalifiserte kandidater evner å tenke helhetlig, og samhandle med flere fagfelt og interessenter samtidig. I dette faget skal vi sette søkelys på hvordan rammeverk slik som blant annet Virtual Design and Construction (VDC), teknikker innen smidige praksiser og Lean kan bistå i å prosjektere tverrfaglig i modell. Studentene kan lage egne problemstillinger eller ta fatt på utdelte case-oppgaver for å løse oppgavene og obligatoriske arbeidskrav.
Grading scale
Ingen utover opptakskrav.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
- grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
- ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
- nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt
- lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
- bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
- anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
- gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
- etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
- evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse om:
- muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
- medmenneskelige ferdigheter
- bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
- organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
- byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet