EPN-V2

KJM2400 Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Biokjemi
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om ulike typer celler og deres oppbygning, biokjemiske makromolekyler og de viktigste kjemiske reaksjonene som skjer i celler. De skal også opparbeide seg ferdigheter innen sterilteknikk og dyrking av mikroorganismer, isolering og analyse av proteiner og DNA.

Recommended preliminary courses

Bestått/ ikke bestått.

Required preliminary courses

For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan definere forskjellen på prokaryot og eukaryote cellers oppbygning
  • har grunnleggende forståelse for mikroorganismers vekst, næringsopptak og klassifisering.
  • kan presentere oppbygning og funksjon til de biokjemisk viktigste forbindelsene innen gruppen karbohydrater, lipider, proteiner og nukleinsyrer
  • kan skissere strukturen og funksjonen til biologiske membraner
  • kan forklare funksjonene til enzymer og koenzymer og redegjøre for enkle enzymkinetiske teorier
  • kan beskrive de metabolske prosessene som glykolysen, sitronsyresyklusen, elektrontransportkjeden, lipidmetabolismen og fotosyntesen
  • kan redegjøre for syntese av DNA (replikasjon), syntese av RNA (transkripsjon) og proteinsyntesen (translasjon) i prokaryote organismer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan dyrke og klassifisere/identifisere enkelte typer mikroorganismer ved bruk av gramfarging, mikroskopering, metabolismeforsøk og enzymtester
  • kan utføre et vekstforsøk og konstruere en vekstkurve for bakterier
  • kan utføre enkle isoleringsmetoder for proteiner og analysere mengde og renhet ved gelelektroforese og spektroskopiske målinger
  • kan isolere DNA og analysere mengde og renhet spektroskopisk
  • kan gjennomføre enkle enzymkinetikkforsøk
  • kan foreta helserisikovurdering og klassifisering av kjemiske forbindelser og løsninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre steriltekniske og biokjemiske forsøk
  • har et forhold til etiske og miljømessige konsekvenser av arbeid med levende organismer
  • kan formidle resultater fra biokjemiske og mikrobiologiske laboratorieforsøk både skriftlig og muntlig
  • kan vurdere kjemisk risiko ved arbeid i kjemiske bedrifter og på laboratorier

Teaching and learning methods

Emnet bygger videre på FYSEL 6010 Fysioterapi for eldre – Kunnskapsgrunnlag og praksis 1. Emnet fokuserer på profesjonsutøvelse og vektlegger betydningen av kontinuerlig fagutvikling og formidling av oppdatert kunnskap.

Course requirements

Det anbefales å ha gjennomført FYSEL6010 Fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Forhåndsgodkjent ordbok.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen, omfang inntil 3500 ord. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet oppgave.

Overlapping courses

Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.