Programplaner og emneplaner - Student
KJM1500 Physical Chemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikalsk kjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på
- DAFE1000 Matematikk 1000
- DAPE2101 Fysikk og kjemi.
Det er en fordel å ha gjennomført emnet DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk.
Required preliminary courses
Passed laboratory course in KJPE1300 General Chemistry.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is capable of defining and carrying out calculations of energy, work and heat
- is capable of explaining and carrying out calculations of enthalpy (H), entropy (S), and Gibbs free energy (G), for different processes
- is capable of deriving and carrying out calculations of the connection between equilibrium constants, temperature and thermodynamic values
- is capable of explaining and calculating phase equilibria/ phase diagrams
- is capable of defining and carrying out calculations of colligative properties
- is capable of deriving connections between electrochemistry and thermodynamic values
- is capable of deciding a reaction order and performing kinetic calculations
- has basic knowledge of energy and energy transfer in different systems, knowledge of colligative properties and phase equilibria
- has basic knowledge of radioactivity
- has basic knowledge of transition metal and coordination compounds
Skills
The student:
- can collaborate in groups both with practical and written work
- have insight into the proper handling of chemicals on the basis of safety data sheets and from laboratory experience
General competence
The student:
- can perform thermodynamic measurements for different processes and phase transitions
- can derive some equations in thermodynamics, chemical equilibrium and phase equilibrium, electrochemistry and reaction kinetics
- can plot and outline phase diagrams
- can use Nernst equation and emf measurements in calculations
- can solve simple rate laws as differential equations and use the expressions further in calculations
Teaching and learning methods
The teaching is organised as lectures, exercises and demonstration of laboratory equipment
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 4 compulsory exercises (2-4 hours per exercise)
- 1 laboratory exercise with Lab report (2 -5 pages)
- 2 simulations
Assessment
Se fagplanen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har solid kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell som er utviklet til bruk i skolefaget på 5.-10. trinn og til uformelle læreprosesser utenfor skolen, som for eksempel på internett, og kunne vurdere disse kritisk
- har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for 5.-10. trinn
- har kjennskap til historien til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitenskaps- og utøvingsfag
- har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens virkning på sinn og kropp, særlig med vekt på musikalsk ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosesser knyttet til musikk, dans/bevegelse og skolekonserter for 5.-10. trinn og drøfte hvordan skolen og samfunnet kan legge til rette for slike opplevelser som en del av musikkopplæringen
- kan framføre et variert repertoar av musikk, musikalsk og uttrykksfullt, alene, og i samspill med andre i skolen og på andre opplæringsarenaer
- kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og lede, og framføre musikk på konserter og i andre offentlige rom
- kan notere egne komposisjoner og legge til rette for musikalsk materiale for ulike framføringsmål og for musikkundervisning og læreprosesser på 5.-10. trinn
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
- kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i samarbeid med skolens samarbeidspartnere og i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen
- kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering i musikkfaget og sammenlikne med tilsvarende for andre fagområder, og kommunisere grunnlaget for vurdering til elever, foresatte, kollegaer og skoleledelse
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Overlapping courses
The course has an overlap of 10 credits with KJPE1500.
Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.