EPN-V2

KJM1500 Physical Chemistry Course description

Course name in Norwegian
Fysikalsk kjemi
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester og paramedisinsk profesjonsutøvelse. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon og relasjonell kompetanse. Praktisk trening i samhandling, grunnleggende smittevern og livreddende førstehjelp inngår som en del av emnet. Emnet setter også søkelys på læring i en akademisk kontekst og skriftlig og muntlig presentasjon.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive akuttmedisinsk historie, fagtradisjon og egen profesjon
  • kan gjøre rede for helsevesenets oppbygging og ambulansetjenestens plass i helsetjenesten
  • kan referere til aktuelle lover, forskrifter og regelverk som regulerer helsetjenesten og yrkesutøvelsen som paramedisiner
  • kan gjengi de grunnleggende teoriene for god hygiene
  • kan gjøre rede for grunnleggende etiske og kommunikative teorier - og perspektiver som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan beskrive formålet med pasientsikkerhet, folkehelsearbeid og folkehelseloven
  • kan beskrive FN’s bærekraftmål og målenes betydning for folkehelsen
  • kan beskrive grunnleggende konsepter, mekanismer og verktøy bak digitalisering
  • kan beskrive hvordan digitalisering former offentlig og privat liv
  • kan beskrive simulerings- og ferdighetstrening som metode
  • kan beskrive grunnleggende modeller for beslutningstaking
  • kan beskrive hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er, kan beskrive trinnene i KBP-modellen, og kan beskrive kjennetegnene til en vitenskapelig artikkel (f.eks. IMRAD)
  • kan gjøre rede for de grunnleggende prinsippene for livreddende førstehjelp

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre livreddende førstehjelp og hjerte-lunge-redning med halvautomatisk defibrillator (DHLR)
  • kan anvende grunnleggende hygieniske og smitteforebyggende teknikker, inkludert bruk av beskyttelseshansker, gjennomføre korrekt håndvask og utføre hånddesinfeksjon
  • kan skrive refleksjonsnotat fra observasjonspraksis
  • kan bearbeide og anvende relevant forskning i skriftlig framstilling
  • kan beskrive hvordan paramedisineren kan bidra til pasientsikkerhet, forebyggende og helsefremmende arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og over studentrollen i helsevesenet
  • kan reflektere over sosiale, etiske og politiske konsekvenser av teknologisk endring og gi eksempler på lokale og globale teknologiske forskjeller, både generelt og i forhold til sitt fagfelt
  • kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og andre i team/grupper
  • kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer knyttet til yrkesutøvelsen
  • kan gjøre rede for eget kunnskaps- og læringsbehov og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i observasjonspraksis ambulanse
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
  • Ett individuelt skriftlig refleksjonsnotat fra observasjonspraksis, 1000 ord
  • Individuell praktisk test i livreddende førstehjelp

Course requirements

Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter.

Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 min.) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 min.) Studentene får utdelt tema for fremlegg én uke før eksamen. Eksamensgruppen gis normalt samme vurdering (bestått / ikke bestått). Det kan i spesielle tilfeller gis individuell vurdering.

Assessment

Bestått - ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Dersom det benyttes uttrekk til ekstern sensur, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Grading scale

5 studiepoeng overlapp med PMED1000 Introduksjon til paramedisin

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.