Programplaner og emneplaner - Student
KING6100 Engineering language in Norwegian Course description
- Course name in Norwegian
- Ingeniørfaglig emne i norsk
- Study programme
-
Complementary engineering and technology education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Språk er verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I dette emnet er de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det vil også bli lagt vekt på fagspråk. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring og i arbeidslivet. Emnene er lagt opp for studenter med bakgrunn fra ingeniør- og teknologi, og med norskferdigheter tilsvarende B1.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner
- har kunnskap om karakteristiske trekk ved fagspråk og fagtekster
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå norske fagtekster
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om faglige temaer
- kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge argumentasjonsrekker
- kan forstå diskusjoner i ingeniørfaglig sammenheng
Generell kompetanse
Studenten:
- kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
- kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
- kan anvende norsk språk som ingeniør
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Opplæring i norsk språk og de ingeniørfaglig valgemnene vil være nært knyttet sammen. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til de ingeniørfaglige valgemnene.
Det kommunikative aspektet i emnet er viktig og det er obligatorisk oppmøte til undervisningen.
Course requirements
Studenten må være tilstede ved minimum 80% av timene for å kunne gå opp til eksamen.
Assessment
Innlevering av mappe som inneholder:
- Tre individuelle skriftlige tekster på norsk relatert til pensum i eget fagområde (5-10 sider)
- Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og emneansvarlig relatert til eget fagområde. Omfang ca 15-20 minutter pr. student.
- Bestått på norskprøve på nivå B2 som arrangeres eksternt (muntlig og skriftlig/lytteprøve)
Alle punktene må være bestått for å få bestått på eksamen.
Ved eventuell klage er det kun del 1 som kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og samfunns- og organisasjonsnivå.
Grading scale
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen.
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer.
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen.
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid.
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning.
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner.
Generell kompetanse
Studentene:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse.
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet.
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.