EPN-V2

KING6100 Engineering language in Norwegian Course description

Course name in Norwegian
Ingeniørfaglig emne i norsk
Study programme
Complementary engineering and technology education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Språk er verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I dette emnet er de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det vil også bli lagt vekt på fagspråk. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring og i arbeidslivet. Emnene er lagt opp for studenter med bakgrunn fra ingeniør- og teknologi, og med norskferdigheter tilsvarende B1.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
  • har kunnskap om bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved fagspråk og fagtekster

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå norske fagtekster
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om faglige temaer
  • kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge argumentasjonsrekker
  • kan forstå diskusjoner i ingeniørfaglig sammenheng

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
  • kan anvende norsk språk som ingeniør

Teaching and learning methods

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Opplæring i norsk språk og de ingeniørfaglig valgemnene vil være nært knyttet sammen. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til de ingeniørfaglige valgemnene.

Det kommunikative aspektet i emnet er viktig og det er obligatorisk oppmøte til undervisningen.

Course requirements

Studenten må være tilstede ved minimum 80% av timene for å kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Innlevering av mappe som inneholder:

  1. Tre individuelle skriftlige tekster på norsk relatert til pensum i eget fagområde (5-10 sider)
  2. Individuell muntlig presentasjon for medstudenter og emneansvarlig relatert til eget fagområde. Omfang ca 15-20 minutter pr. student.
  3. Bestått på norskprøve på nivå B2 som arrangeres eksternt (muntlig og skriftlig/lytteprøve)

Alle punktene må være bestått for å få bestått på eksamen.

Ved eventuell klage er det kun del 1 som kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og samfunns- og organisasjonsnivå.

Grading scale

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.
  • har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen.
  • har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer.
  • har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.
  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.
  • har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.
  • kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen.
  • kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid.
  • kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
  • kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning.
  • kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.
  • kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner.

Generell kompetanse

Studentene:

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse.
  • har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.
  • har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet.
  • har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.