EPN-V2

KFKNU26200 Norwegian 2 for Level 5-10, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Norsk 2 for trinn 5-10, emne 2
Study programme
Norwegian 2 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emne 2 bygger på emne 1. Temaa i emne 2 er nærare knyta til ferdigheitsdelen av norskfaget, slik som den vidare lese- og skriveopplæringa, produksjon av skriftlege, munnlege og samansette tekstar og vurdering og analyse av andrespråkstekster frå eigen praksis, i tillegg til samtidsdikting og samtidstekster i andre sjangrar.

Emne 2 ligg i vårsemesteret og har ein avsluttande semesteroppgåve som eksamensform. Målforma er nynorsk. Studentane må levere to arbeidskrav før dei kan gå opp til eksamen: eit fagnotat om vurdering av ein elevtekst skrive av elev med norsk som andrespråk (målform: bokmål) og eit fagnotat knyta til arbeidet ein digital læringsressurs.

Required preliminary courses

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • redaksjonelt arbeid
  • samarbeid i en redaksjon
  • å være journalist/reporter i felt

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre research og bidra med ideer/saker i en redaksjon
  • kan løse forskjellige journalistiske oppgaver i en redaksjon knyttet til ulike sjangre
  • behersker redaksjonelle systemer
  • behersker kildekritiske utfordringer
  • kan evaluere eget og andres arbeid og justere denne under veiledning

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
  • styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
  • styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • utviklet sin fag- og yrkesetikk

Learning outcomes

Studenten utfører journalistisk arbeid på fulltid i en redaksjon. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten, som kan gi råd når studenten skal løse oppgaver og gi tilbakemeldinger på de ferdige produktene. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen.

Content

Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, litteraturseminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Teaching and learning methods

Emnet har tre samlingar og avsluttande eksamen. Kvar samling går over to dagar. Dialogen mellom student og lærar utanom samlingane, oppgåveinnleveringar og individuell oppfølging frå lærar skjer i hovudsak digitalt. I tillegg til undervisning blir samlingane brukt til erfaringsdeling med utgangspunkt i undervisningserfaringane til deltakarane. Deltakarane arbeider med arbeidskrav i form av skriftlege oppgåver mellom samlingane. Oppgåvene knyter saman teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og arbeid med norsk i klasserommet. Studentane skal lære å vurdere elevens utvikling i dei ulike delane av norskfaget. Studentane får øving i å reflektere didaktisk om vurdering og bruke ulike vurderingsformer.

Course requirements

Følgjande arbeidskrav må vere godkjente før studentane kan gå opp til eksamen i emne 2:

  • Eit fagnotat med analyse og vurdering av ein andrespråkstekst. Omfang: om lag 2500 ord. Målform: bokmål.
  • Prøve ut ein digital læringsressurs knyta til eit av emneplanmåla og drøfte faglige og didaktiske muligheter. Omfang: omlag 1500 ord. Målform: Nynorsk

Assessment

Avsluttande eksamen vert gjennomført i vårsemesteret.

Avsluttande eksamen i emne 2 er ei individuell skriftleg semesteroppgåve med sjølvvald problemstilling. Omfang: ca. 5000 ord. Målform: nynorsk.

Ny/utsett eksamen

Ny og utsett eksamen blir arrangert på same måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsett eksamen kan det leverast ein omarbeidd versjon av semesteroppgåva. Ved seinare forsøk må ny semesteroppgåve bli levert.

Studentens rettar og plikter ved ny/utsett eksamen går fram av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentar er sjølve ansvarlege for å melde seg opp til eventuell ny/utsett eksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Bestått/ ikke bestått.

Admission requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om ulike teorier, modeller og metoder innen veiledningsfeltet
  • har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
  • har avansert kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap og veiledningens plass i utviklingen av en lærende barnehage
  • kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kvalitets- og kompetanseutvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan på en selvstendig måte lede, analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
  • kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over egen veilederrolle
  • kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
  • kan vurdere og gjøre bruk av ulike tilnærminger til veiledning for å styrke kvalitets- og kompetanseutvikling i barnehagen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning i ulike kontekster
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet