EPN-V2

KFKNU16100 Norwegian 1 Level 5-10, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Norsk 1 for trinn 5-10, emne 1
Study programme
Norwegian 1, grade 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emne 1 ligg i haustsemesteret, og har avsluttande munnleg eksamen før jul. Skriving og vurdering har ein sentral plass saman med språklege emne og elevtekstanalyse. Studentane har arbeidskrav som føreset arbeid i eigne grunnskuleklassar.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om metaspråk og språkleg medvit
  • har kunnskap om relevante teoriar om skriving, skriveopplæring og skrivestrategiar
  • har omfattande innsikt i korleis elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet kan vidareutvikle skrivinga si
  • har kunnskap om vurdering og vurderingsformer
  • har kunnskap om gjeldande læreplan for skulens norskfag
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetodar i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
  • kan legge til rette for at elevane får skrive sakprega tekster og fiksjonstekstar av ulike slag
  • kan rettleie og vurdere skriftleg tekstproduksjon hos elevar på på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlege elevtekster for å fremje læring
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget

Generell kompetanse

Studenten

  • er stødig i skriftleg bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan legge til rette for arbeid med språk og skriving og oppfordre elevane til aktiv deltaking i det offentlege liv

Content

  • Skriving i ulike sjangrar
  • Skrivestrategiar og teoriar om skriving
  • Vurdering
  • Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressursar i skriving, inkludert kunstig intelligens
  • Prosessorientert skriving og skrivemappe i klasserommet
  • Læremiddel. Sakprosatekstar, samansette tekstar
  • Elevtekstanalyse og -vurdering
  • Mellomspråk og språklæring
  • Grammatisk kunnskap: fonologi, morfologi og syntaks

Teaching and learning methods

For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs fra KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan definere forskjellen på prokaryote og eukaryote cellers oppbygning
  • har grunnleggende forståelse for mikroorganismers vekst, næringsopptak og klassifisering.
  • kan presentere oppbygning og funksjon til de biokjemisk viktigste forbindelsene innen gruppen karbohydrater, lipider, proteiner og nukleinsyrer
  • kan skissere strukturen og funksjonen til biologiske membraner
  • kan forklare funksjonene til enzymer og koenzymer og redegjøre for enkle enzymkinetiske teorier
  • kan beskrive de metabolske prosessene som glykolysen, sitronsyresyklusen, elektrontransportkjeden, lipidmetabolismen og fotosyntesen
  • kan redegjøre for syntese av DNA (replikasjon), syntese av RNA (transkripsjon) og proteinsyntese (translasjon) i prokaryote organismer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan dyrke og klassifisere/identifisere enkelte typer mikroorganismer ved bruk av gramfarging, mikroskopering, metabolismeforsøk og enzymtester
  • kan utføre et vekstforsøk og konstruere en vekstkurve for bakterier
  • kan utføre enkle isoleringsmetoder for proteiner og analysere mengde og renhet ved gelelektroforese og spektroskopiske målinger
  • kan isolere DNA og analysere mengde og renhet spektroskopisk
  • kan gjennomføre enkle enzymkinetikkforsøk
  • kan foreta helserisikovurdering og klassifisering av kjemiske forbindelser og løsninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre steriltekniske og biokjemiske forsøk
  • har et forhold til etiske og miljømessige konsekvenser av arbeid med levende organismer
  • kan formidle resultater fra biokjemiske og mikrobiologiske laboratorieforsøk både skriftlig og muntlig
  • kan vurdere kjemisk risiko ved arbeid i kjemiske bedrifter og på laboratorier

Assessment

Arbeidskrav våren 2021 grunnet Covid-19:

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 6 dagers laboratoriekurs med 4 skriftlige arbeidskrav (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
  • Det kreves godkjent 4 av 8 øvinger (2-4 timer pr øving).

Arbeidskrav tidligere:

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 6 dagers laboratoriekurs med 4 skriftlige arbeidskrav (gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
  • Det kreves godkjent 6 av 8 øvinger (2-4 timer pr øving).

Permitted exam materials and equipment

Eksamen våren 2021 pga. Covid-19:

Muntlig eksamen.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

[Eksamen tidligere:]

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Admission requirements

Emnet overlapper 10 studiepoeng med KJTP2411 og KJTS2410.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.