Programplaner og emneplaner - Student
KFKMU26200 Subject 2: Mathematics 2U Course description
- Course name in Norwegian
- Emne 2: Statistikk og sannsynlighet; geometri
- Study programme
-
Mathematics 2MU, grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emne 2 arbeides det med geometri og med innføring i trigonometri som er et sentralt emne blant annet i yrkesfaglig matematikk. Sannsynlighetsregning og statistikk er også sentrale tema i emne 2.
Required preliminary courses
Bestått emne 1.
Learning outcomes
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver og selvstudier.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Content
Geometri, trigonometri, statistikk, sannsynlighet
- Utvikle god kunnskap om euklidsk geometri og utvikling av gode geometriske tenkevaner som å resonnere med sammenhenger, generalisere geometriske ideer, undersøke invarianter, balansere utforskning og refleksjon
- Formlikhet og kongruens
- Argumentasjon, begrunnelser og bevis
- Ulike former for bevis knyttet til tall, algebra og geometri
- bevisdidaktikk
- Kjenne til grunnskolegeometriens begrensninger og behovet for trigonometri.
- Generell definisjon av de trigonometriske funksjoner, samt ferdigheter knyttet til det å kunne regnesider og vinkler i skjevvinklede trekanter med vekt på praktiske anvendelser.
- Trigonometri, enhetssirkelen. Utledning av sinus- og cosinussetningene
- Jobbe med kombinatorikk og å bestemme sannsynligheter gjennom eksperimentering, simulering og beregning i dagligdagse sammenhenger og spill
- Arbeid med statistiske undersøkelser og innsikt i hvordan ulike data kan presenteres grafisk og kunne vurdere slike framstillinger kritisk
- Kunnskaper om ulike skalaer, innsamling av data, ulike typer tester, begreper som validitet, reliabilitet, signifikans med fokus på eksempler fra skole og skoleforskning
- Bruk av regneark som støtte for blant annet statistiske undersøkelser, grafiske framstillinger og algebra.
- Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
- Kommunikasjon i matematikk
- Vurdering i matematikk
Kjerneelementer
Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.
Kjerneelementene i matematikk er
- Utforskning og problemløsning
- Modellering og anvendelser
- Resonnering og argumentasjon
- Representasjon og kommunikasjon
- Abstraksjon og generalisering
- Matematiske kunnskapsområder
Grunnleggende ferdigheter
Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig nasjonal eksamen under tilsyn.
- 4 timer.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Nasjonalt sensorkorps (to sensorer).
Examiners
Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument (fra NOKUT) som legges på OsloMets digitale læringsplattform ved studiestart.
Detaljert læringsutbytte og faginnhold utarbeides årlig av NOKUT.
https://www.nokut.no/utdanningskvalitet/nasjonal-deleksamen/nasjonal-deleksamen-i-anatomi-fysiologi-og-biokjemi-afb/
Admission requirements
- 12 studiepoeng overlapp med SYKK1100/SYKP1100, SYBA1010, SYBAS1010 og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 studiepoeng
- 3 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK1110, SYKP1110 og SYKD1110 er fullt overlappende.