EPN

KFKMU26100 Subject 1: Mathematics 2U Course description

Course name in Norwegian
Emne 1: Tall, algebra og funksjoner
Study programme
Matematikk 2MU, trinn 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I emne 1 er det fokus på tall, algebra og funksjoner. Innenfor tall vil det fokuseres på rasjonale og irrasjonale tall. Utvikling av algebraisk tenkning gjennom ulike tilnærminger som generaliseringsperspektivet, funksjonsperspektivet og modelleringsperspektivet vektlegges. 

Recommended preliminary courses

x

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, særlig tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner
  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri, trigonometri, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
  • har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen og ungdomstrinn/videregående skole
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
  • kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Content

Tall, algebra og funksjoner

  • Arbeide med tall og tallregning i skolen med spesielt fokus på brøk, potenser og røtter.
  • Utvikle god kunnskap om ulike tilnærminger til algebra som generalisert aritmetikk, funksjoner, modellering og problemløsning.
    • Tidlig algebra, arbeid med utvikling av algebraisk tenkning hos elever på mellom og ungdomstrinn
    • Arbeid med likninger, herunder annengradsligninger og ligningssett, 
    • Kunne og forstå ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
    • Kunne grunnleggende egenskaper ved sentrale funksjoner 
    • Arbeid med modellering av virkeligheten ved hjelp av sentrale funksjonstyper
  • Kjenne betydningen av en kovariant tilnærming til funksjoner for å studere og modellere endring og utvikling.
  • Arbeid med derivasjon av enkle polynomfunksjoner, og knytte dette til målene om endring og utvikling i grunnskolen.
  • Arbeid med integrasjon av enkle polynomfunksjoner.
  • Bruk av Dynamiske læringssystemer (DLS) som GeoGebra for utforskning av matematiske begreper og sammenhenger.
  • Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
    • Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
    • Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
    • Kommunikasjon i matematikk
    • Vurdering i matematikk

Kjerneelementer

Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.

Kjerneelementene i matematikk er:

  • Utforskning og problemløsning
  • Modellering og anvendelser
  • Resonnering og argumentasjon
  • Representasjon og kommunikasjon
  • Abstraksjon og generalisering
  • Matematiske kunnskapsområder

Grunnleggende ferdigheter

Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.

Teaching and learning methods

Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i høstsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 (høstsemesteret) kan avlegges:

  • To matematikkfaglige innleveringsoppgaver knyttet til emne 1
  • To prosjektoppgaver gitt i løpet av semesteret. Omfang: 4000-5000 ord. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavenes tema skal bidra til å utvikle overførbar dybdekunnskap innenfor emnene tall og algebra. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Prosjektoppgavene er utformet slik at studentene må sette seg inn i og anvende nyere matematikkdidaktisk forskning i analyse og drøfting av blant annet egen praksis.
  • Pedagogisk bruk av digitale verktøy forutsettes.

Alle besvarelser skal leveres i gruppe. Arbeidskravene er med på å danne grunnlag for skriftlig eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Avsluttende vurdering er en individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). Eksamen tilsvarer 15 studiepoeng.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

Det gis gradert karakter (A-F). 

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. 

Admission requirements

Se programplanen.