Programplaner og emneplaner - Student
KFKMU16200 Subject 2 - Numbers and algebra Course description
- Course name in Norwegian
- Emne 2 - Tall, algebra, funksjoner, geometri, statistikk og sannsynlighet
- Study programme
-
Mathematics 1MU, grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In our world of things and artefacts materiality is shaping both culture and cognition. Humans depend on things and things depend on humans, but by active consideration we can discover the way materials direct and define us. This course takes creative engagement with the designer´s sensory modalities as a starting point for explorative design-processes and materials driven design, where subjective methods and personal experience become ways for handling complexity and relating to user experience.
The course is centred around practice-based research and we will focus on working directly with materials, spatial interaction, developing model-studies and examining process. Exploration is emphasized throughout the course and the student is expected to generate a comprehensive series of model output and to develop aesthetic, reflexive skills in design.
Required preliminary courses
Admission to the Master's programme.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
- har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning
- har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.
- har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
- har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag med hensyn til folkehelse og livsmestring
- har innsikt i matematikkfagets betydning for elevers aktive deltakelse i og forståelse av et demokrati
Content
Tall og algebra
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
- Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
Geometri, statistikk og sannsynlighet
- Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
- Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras’ setning
- Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
- Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
- Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
- Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk
Emneoversikt, faglig innhold
Algebra, funksjoner, geometri og statistikk/sannsynlighet.
- Samling 1: Algebra/ funksjoner
- Samling 2: Geometri
- Samling 3: Statistikk/ sannsynlighet
Teaching and learning methods
The most important teaching and learning methods for this course are discussions, group work, lectures, studio courses and tutoring.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One oral-presentation of theoretical approach.
- One oral-presentation of end-product.
Assessment
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- Design-process documentation including end-product (model studies and iterations responding to the problem definition or research area), timeline with outline of process, documentation of model-studies and presentation of end-product.
- End-reflection in appropriate media (written, video, poster etc.) on the design-process and end-product.
The examination result can be appealed.
Grading scale
No restrictions.
Examiners
Grade scale A-F.
Admission requirements
- Material properties in a specific context.
- Design methodology.
- Product communication and semantics.
- Aesthetic principles of form and function in a specific context.
- Experimental material practice.