EPN-V2

KFKMU16200 Subject 2 - Numbers and algebra Course description

Course name in Norwegian
Emne 2 - Tall, algebra, funksjoner, geometri, statistikk og sannsynlighet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    Emne 2 bygger på emne 1. Emne 2 undervises i vårsemesteret og har avsluttende individuell muntlig eksamen. Emneområdene er tall og algebra, funksjoner, geometri og statistikk og sannsynlighet. Opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.

  • Required preliminary courses

    x

  • Learning outcomes

    • Masteroppgaven (omfang ca. 70-90 sider).
    • Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven

    Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.

    Ny/utsatt eksamen

    En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

    Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

    • Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
    • Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
    • Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
    • Sammenheng mellom problemstillinger og forskningsspørsmål, metodevalg og metodologier, samt drøftinger og konklusjoner.
    • Evne til å samle, systematisere, tolke og dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
    • Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
    • Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.

    Publisering

    For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

  • Content

    Tall og algebra

    • Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
    • Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
    • Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
    • Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
    • Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet

    Geometri, statistikk og sannsynlighet

    • Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
    • Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras’ setning
    • Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
    • Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
    • Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
    • Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk

    Emneoversikt, faglig innhold

    Algebra, funksjoner, geometri og statistikk/sannsynlighet.

    • Samling 1: Algebra/ funksjoner
    • Samling 2: Geometri
    • Samling 3: Statistikk/ sannsynlighet
  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Course requirements

    A - F

  • Assessment

    1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på mastergradsoppgaven.
    2. Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en eksaminasjon/samtale om oppgaven i form av spørsmål (inntil 30 minutter).
    3. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder er sekretær for kommisjonen og skal organisere eksamen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
    4. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende på karakteren til masteroppgaven.
    5. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.

  • Grading scale

    Innholdet i dette emnet relateres i hovedsak til en videre fordypning av aktuelle temaer. Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studenten anvendt sin kunnskap i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

  • Examiners

    Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Se programplanen.