Programplaner og emneplaner - Student
KFKMU16100 Subject 1 - Numbers and algebra Course description
- Course name in Norwegian
- Emne 1 - Tall og algebra
- Study programme
-
Mathematics 1MU, grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 1 undervises i høstsemesteret og har avsluttende, individuell skriftlig eksamen. Hovedfokus er tall og algebra og opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10 i tall og tallregning og algebra og spesielt overgangen fra aritmetikk til algebra.
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
- har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning
- har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.
- har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
- har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori, praksis og Læreplan i matematikk 1 - 10, 2020.
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kan bruke og vurdere ulike vurderingsverktøy og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan vurdere elevenes matematik-kkompetanse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag med hensyn til folkehelse og livsmestring.
- har innsikt i matematikkfagets betydning for elevers aktive deltakelse i og forståelse av et demokrati
Content
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual written portfolio exam, four assignments with a total scope of 7,500-8,000 words. Weighting: all assignments count equally, but the overall grade will be an F if an F is awarded for one of the assignments.
Resit exam
The student must rework the part(s) for which an F was awarded.
Teaching and learning methods
The module focuses on basic knowledge that is common to several programmes of professional study in the health sciences and on knowledge and skills that are specific to prosthetics and orthotics. Common basic knowledge includes topics such as communication in a modern multicultural society, how the Norwegian health service is organised, International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), evidence-based practice, literature searches, use of sources, professional ethics and relevant legislation. Topics specific to prosthetics and orthotics include terminology, basic clinical procedures, tools, machines, health, safety and the environment (HSE) in clinics and workshops, and an introduction to materials and basic production processes.
The table below shows the subjects covered by the moduls, with credits specified:
- Prosthetic and orthotic practice (4,5 credits)
- Rehabilitation and habilitation (2,5 credits)
- Theory of science and research methods (1,5 credits)
- Ethics (1 credits)
- Profession, psychology, interaction and communication (3 credits)
- State and muncipal studies, health and social policy (0,5 credits)
- Materials technology and design (2 credits)
- Total credits: 15
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
- To oppgaver gitt i løpet av semesteret. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene, men én av oppgavene er knyttet til algebra/prealgebra. Begge oppgaver bør knyttes til praksis på egen skole, inkludere refleksjon rundt undervisningskunnskap, forutsette pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen, og innebære samarbeid og erfaringsdeling med eget kollegium. Besvarelsene skal leveres i gruppe.
Oppgavene er med på å danne grunnlag for skriftlig eksamen.
Assessment
After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- is capable of describing the development, work areas and professional practice in the prosthetics and orthotics field
- is capable of describing different perspectives on health, disease and disability
- is capable of describing relevant user groups
- is capable of describing the roles and responsibilities of the different healthcare professions
- is familiar with important political guidelines and relevant legislation
- is familiar with the way the Norwegian health service is organised
- is capable of describing the basic properties of materials used to make prostheses and orthoses
- is capable of describing basic production processes
- is familiar with the criteria for cheating and plagiarism in student work
Skills
The student is capable of
- applying ICF's terminology and classification systems
- planning and carrying out simple clinical and technical tasks
- using healthcare, prosthetics and orthotics terminology both orally and in writing
- discussing different forms of communication
General competence
The student is capable of
- discussing the concepts of empathy, respect and human rights
- identifying and describing professional ethical dilemmas with a focus on duty of confidentiality and consent in healthcare practice
- discussing challenges relating to language and culture
- discussing the concept of professionalism
- cooperating with fellow students and lecturers
- using the PICO (Problem Intervention Comparison Outcome) method and conducting literature searches
- searching for quality-assured sources, applying guidelines for source referencing and preparing lists of references
Grading scale
The work and teaching methods used vary between seminars, skills training, lectures, digital resources, student cooperation and self-study. Part of the module is taught jointly with students from other health sciences programmes.
The students will carry out observational practice in prosthetic and orthotic companies and other relevant practical training arenas.
Examiners
The following coursework requirement must be met before the student can take the exam:
- Minimum attendance of 80 % at seminars and skills training
Overlapping courses
All