EPN-V2

KFKE26200 English 2, Level 5-10 - Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 2
Study programme
English 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Undervisningen i emne 2 gis i vårsemesteret. Studiearbeidet i engelsk 2 foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, drives den første av samlingene i emne 2 av Det norske studiesenteret i York. Dette er en integrert del av studiet og er ment å gi deltakerne en sjanse til å bruke engelsk i autentiske situasjoner. I studieåret 2021/2022 gjennomføres undervisningen i York digitalt.

Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige og muntlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet, samtidig som egne lydopptak danner grunnlag for vurdering av studentens egne muntlige ferdigheter.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Oppgave relatert til planlegging av eget utviklingsprosjekt (muntlig detaljert presentasjon ved hjelp av digitalt verktøy, 5-7 minutter).
  • Oppgave knyttet til lydlære, engelsk som verdensspråk og refleksjon over muntlig kompetanse og utfordringer knyttet til vurdering: (del A: skriftlig analyse i gruppe av uttale og intonasjon i varianter av engelsk, ca. 1100 ord; del B: opptak ved hjelp av digitalt verktøy av refleksjoner over hvordan analysen i del A virker inn på vurderingen av muntlige ferdigheter i skolen, 5-7 minutter).
  • Oppgave relatert til selvvalgt pensum og utviklingen av interkulturell kompetanse (del A: skriftlig beskrivelse av et leseopplegg som fremmer interkulturell kompetanse, 1000 ord, del B: minst tre bidrag i en forumdiskusjon om oppleggene).
  • Oppgave knyttet til drøfting av et selvvalgt og godkjent engelskdidaktisk tema (innlevering av en individuell, par- eller gruppe lyd- eller videofil med 5-7 minutter per student).
  • Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York. Dette fastsettes av faglærer. (I studieåret 2021/2022 gjennomføres undervisningen i York digitalt. Dette arbeidskravet bortfaller derfor.)

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se emneplanens hoveddel.

Learning outcomes

Vår: KFKE 26200 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 2. Muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av innlevert skriftlig individuelt utviklingsarbeid.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret og består av to komponenter:

(A) individuell skriftlig rapport etter gjennomført utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse, minimum 2000 ord,

(B) muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av utviklingsprosjekt, om lag 30 minutter.

Eksamensspråket er engelsk. Muntlig eksamen er justerende, og studentene får individuell karakter. Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene, (A) og (B). Endelig karakter i emne 2 gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Content

Studiearbeidet i emne 2 er knyttet til videreutvikling og vurdering av elevers muntlige kompetanse i engelsk. Det legges vekt på videreutvikling av studentenes innsikt i det engelske språkets lydsystem. Videre står arbeid med språk og kultur, sjanger og tekst, og interkulturelle kompetanse i fokus. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt er vektlagt i emne 2 ved at studentene gjennomfører sitt pedagogiske utviklingsprosjekt i egen klasse som en del av studiet. Utviklingsarbeidet er grunnlaget for muntlig eksamen i emnet (se avsnittet «Vurdering og sensur»).

Emne 2 fokuserer på

  • muntlig engelsk i en global verden
  • språk, kultur og interkulturell kompetanse
  • tekstkompetanse og valg og tilpassing av tekster

Teaching and learning methods

Det er tillatt å medbringe egen rapport fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Course requirements

Gradert skala, A-F.

Assessment

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Muntlig eksamen er justerende, og studentene får individuell karakter. Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene, (A) og (B). Endelig karakter i emne 2 gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.

Permitted exam materials and equipment

Se programplanen.

Grading scale

Studiearbeidet i emne 2 er knyttet til videreutvikling og vurdering av elevers muntlige kompetanse i engelsk. Det legges vekt på videreutvikling av studentenes innsikt i det engelske språkets lydsystem. Videre står arbeid med språk og kultur, sjanger og tekst, og interkulturelle kompetanse i fokus. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt er vektlagt i emne 2 ved at studentene gjennomfører sitt pedagogiske utviklingsprosjekt i egen klasse som en del av studiet. Utviklingsarbeidet er grunnlaget for muntlig eksamen i emnet (se avsnittet «Vurdering og sensur»).

Emne 2 fokuserer på

  • muntlig engelsk i en global verden
  • språk, kultur og interkulturell kompetanse
  • tekstkompetanse og valg og tilpassing av tekster

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Muntlig eksamen er justerende, og studentene får individuell karakter. Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene, (A) og (B). Endelig karakter i emne 2 gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.

Admission requirements

Se programplanen.