Programplaner og emneplaner - Student
KFKE26100 English 2, Level 5-10 - Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Utviklingsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring utviklingsarbeid, i tillegg til selv å initiere utviklingsrettede tiltak.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er ingen krav om deltakelse i undervisningen som gis i dette emnet, men det anbefales å delta, da et godt grunnlag i hurtigskriving er en vesentlig forutsetning for å kunne dra nytte av, og nå målsetningene i emnet Skrivetolking (SPPT3030) på tredje trinn.
-
Content
Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til språkutvikling og videre ordinnlæring, lesing og skriving som integrerte grunnleggende ferdigheter, og tekstkompetanse i engelsk. Det legges vekt på konsolidering og utvikling av ordforråd og språkbevissthet, evnen til å forstå og bruke grammatiske strukturer, og forståelse av tekst i vid forstand. Videre står progresjonen av elevers leseferdigheter og leseforståelse i fokus. Innsikt i flerspråklighet og tverrfaglige temaer, vurdering og tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt starter i emne 1 ved at de velger det engelskdidaktiske emnet de ønsker å konsentrere seg om i emne 2.
Emne 1 fokuserer på:
- ord- og begrepsinnlæring
- skriftlig engelsk og lese- og skriveferdigheter
- tekstkompetanse og sjangerbevissthet
-
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Til avsluttende vurdering skal studentene skrive to muntlig framlagte tekster/lydopptak av talte tekster. Eksamen gjennomføres i gruppe(r) på PC-rom. Omfang er omlag tre timer, inkludert øvingstid, forberedelser og pauser.
-
Course requirements
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Assessment
Karakterskalaen er bestått/ikke bestått. Kravet for bestått er å skrive raskere enn 250 anslag pr. minutt, uten vesentlige språklige eller innholdsmessige avvik.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Grading scale
Gradert karakter, A-F:
-
Examiners
Emnet gir en innføring i hurtigskriving (touch) på tastatur, bruk av tekniske løsninger som autokorrektur, ergonomi etc.
-
Target group and admission
Alle hjelpemidler er tillatt.