EPN-V2

KDM3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Ingen

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har solid kunnskap om studentens studieløp, læreprosesser, utvikling, vurdering og kvalifisering
  • har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del av lærerutdanning
  • har solid kunnskap om praksislærerrollen basert på relevante styringsdokumenter og retningslinjer
  • kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid om praksislærerrollen og yrkesfaglærerutdanning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan mestre dokumentasjonskrav tilknyttet studentens læring, vurdering og praksislærerrollen
  • kan legge til rette for at skolens profesjonsfellesskap kollektivt tar ansvar for studentens opplæring
  • kan kritisk analysere egen praksis som praksislærer i lys av relevante styringsdokumenter og litteratur
  • kan anvende relevant forskning i praksislærerrollen

Generell kompetanse

Studenten:

  • er seg bevisst sin profesjonelle identitet som praksislærer og lærerutdanner
  • kan bygge gode relasjoner til studenter og samarbeide med kolleger på lærerutdanningsinstitusjoner
  • kan identifisere utfordring, muligheter, forpliktelser og etiske perspektiver i praksislærerrollen
  • kan vurdere egen utvikling som lærerutdanner

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde

· har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt

· kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig

Ferdigheter

Studenten

· kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling

· kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette i en samfunnsmessig kontekst

· kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt

· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign

Generell kompetanse

Studenten

· kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt

· har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker

· har innsikt i og kan reflektere over kreativ motedesign og produksjon

· skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt

· har oppøvet evne til kritisk tenkning

Teaching and learning methods

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

Individuelt skriftlig notat om egen forståelse av kompleksiteten i praksislærerrollen. Omfang: 750 ord +/- 10%. Arbeidskravet gjennomføres ved studiestart.

Se nærmere beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent arbeidskrav i programplanen.

Course requirements

  • Minimum 80 % deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter som veiledning og seminar. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Se aktuelle undervisningsplan for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Assessment

In this course, students will integrate knowledge from previous courses and apply the social educator work model in practice. The students are to familiarise themselves with the framework for service provision and ensure user participation/provide decision-making support. Students gain experience of the importance of multidisciplinary and interprofessional cooperation in relation to complex issues. The main focus is on participant observation, assessment and testing to identify the need to facilitate change. The students are expected to actively participate in the planning, implementation and evaluation of training, health and care work. The target group is disabled persons and/or complex assistance needs.

The course VERPRA21 comprises a total of 12 weeks, wereof a seminar day on campus, with a total workload of 10 weeks (300 hours) of user oriented practical training in authentic work situations.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Grading scale

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the practice placement’s professional basis and how it describes the purpose of its activities
  • can describe the practice placement's quality, notification and non-conformity systems
  • can explain legislation and regulations that apply to the practice placement
  • can explain case processing procedures at the practice placement
  • can explain how the practice placement cooperates with other relevant services/arenas
  • can explain the practice placement’s reporting and patient record system
  • can explain different specialist administrative systems
  • can explain the content and structure of different types of reports used at the practice placement
  • can describe how the practice placement uses welfare technology
  • can explain his/her own professional role and how multidisciplinary and interprofessional cooperation can be promoted
  • can describe factors that can promote cooperation, trigger conflicts and resolve conflicts

Skills

The student

  • can identify ethical dilemmas and conflicts of values in service provision
  • can ensure user participation and apply professional knowledge in decision-making support
  • can apply relevant observation, methods for assessing and testing in cooperation with service recipients to identify goals, needs and interests, and evaluate training and care measures
  • can prepare descriptions of measures in cooperation with service recipients and others at the practice placement
  • can apply up-to-date and evidence-based methods in training and care measures to promote independence in the service recipient in cooperation with other staff/professions
  • can assess the risk of undesirable incidents and, in cooperation with staff at the practice placement, assess and, if relevant, implement measures to prevent such incidents
  • can apply relevant forms of communication to communicate and document specialist knowledge adapted to the purpose and target group
  • can demonstrate skills that promote cooperation with service recipients, colleagues and other involved parties

General competence

The student

  • can demonstrate professional skills in accordance with the applicable suitability criteria
  • can compare relevant academic and ethical issues related to social education practice and identify, reflect on and deal with such issues in their practice through professional judgement
  • can reflect on his/her own professional practice and adjust it under supervision

Examiners

The teaching and learning methods include external practical training and a seminarday on campus before the practice placement. The supervised practical training requires active participation in work at the practice placement.