Programplaner og emneplaner - Student
KDM3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning mote og produksjon tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:
·;;;;;; Et praktisk og skriftlig-teoretisk arbeid.
·;;;;;; En muntlig presentasjon.
;
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven skal studenten utvikle en problemstilling knyttet til valgt fordypningsområdet i mote og produksjon. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon. Studenten skal benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon, skriftliggjøring og formidling av designkonseptet og se dette;i en samfunnsmessig kontekst.
Required preliminary courses
Bestått;KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400;2D- og 3D;digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og bærekraftige designkonsepter, KDM2050 Motehistorie og teori, KDM3320 Innovasjon og eksperimentering og;KDM3110;Profesjonsrolle og prosjektdesign;
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
·;;;;;; har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde
·;;;;;; har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt
·;;;;;; kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;; kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling
·;;;;;; kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette;i en samfunnsmessig kontekst
·;;;;;; kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt
·;;;;;; kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;; kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt
·;;;;;; har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker
·;;;;;; har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell motedesign og produksjon
·;;;;;; skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
·;;;;;; har oppøvet evne til kritisk tenkning
Teaching and learning methods
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, eller gruppearbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsdesign. Studenten har ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
Emnet går over om lag tolv uker.
Course requirements
Obligatorisk tilstedeværelse i minimum fem veiledninger og seminarer.
Se aktuelle undervisningsplanen for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Coaching er en internasjonal anerkjent utviklings- og læringsmetode for mange ulike kontekster, målgrupper og tema. Emnet gir fordypning og påbygging innen endrings- og utviklingsarbeid, og gir en fordypning i temaer knyttet til livslæring og utvikling av personlig kompetanse for dagliglivets utfordringer. Emnet profilerer seg mot livscoaching, og anvender virkemidler fra motiverende samtale og kognitiv tilnærming i tillegg til coaching. «Life skills» relateres til WHOs definisjon hvor det legges vekt på at den enkelte gjennom personlige utviklings- og læringsprosesser skal ta i bruk sine ressurser for å skape endring. Coachingsprosessen kjennetegnes av at den er målrettet og handlingsorientert, og har som mål å gjøre personen bedre i stand til å takle krav og utfordringer i dagligliv og yrkesliv.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- teoretisk og praktisk kunnskap om individers lærings- og utviklingsprosesser,
- strategier som fremmer samarbeid med og myndiggjøring av coacher/klienter, og
- forståelse for etiske utfordringer i coaching.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende coachingens spesifikke struktur og ferdigheter på en målrettet og mestringsfremmende måte,
- har kompetanse til å skape et godt lærings- og utviklingsmiljø, og
- lokke frem coachens styrker og ressurser for mestring av sine livstema.
Generell kompetanse
Studenten:
- har god kommunikativ kompetanse i ressursorientert tilnærming,
- kan vurdere effekter av ressursorienterte versus problemorienterte arbeidsformer, og
- kan foreta etisk og faglig fundert skjønn av praksisutøvelse.
Grading scale
Hovedvekten vil bli lagt på systematikk, virkemidler og ferdighetstrening. Studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser, og følge den enkeltes forutsetninger og tempo.
Emnet er et deltidsstudium med undervisning;på ettermiddags- og kveldstid over 8-10 dager. Undervisningen;består av forelesninger, øvelser individuelt eller i gruppe, refleksjonsoppgaver og andre treningsaktiviteter. I tillegg kommer 30 timer arbeid i studiegrupper der studentene skal trene på virkemidler og systematikk med hverandre, og med eksterne coacher.
Examiners
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1:;Det er krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere ett ekstra arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller avlegge eksamen.
- Arbeidskrav 2:;Studentene skal i tillegg til deltakelse på samlingene gjennomføre 30 timer trening på coachingssamtaler. På bakgrunn av erfaringer fra disse samtalene skal studentene levere refleksjonsnotat, eventuelt;video- eller lydopptak. Samtlige av arbeidskravene, inkludert krav om tilstedeværelse, må være oppfylt for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.