Programplaner og emneplaner - Student
KDM3400 2D and 3D digital production Course description
- Course name in Norwegian
- 2D- og 3D digital produksjonsverktøy
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet inngår teknologi, material- og produksjonsprosesser sett i sammenheng. 2D og 3D produksjonsverktøy vil belyse produksjonstilrettelegging som anvendes i dagens mote- og tekstilmarked.
Fokus rettes mot teknologi, design og produksjon av produkter og systemer for bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.
Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler kommersiell og konseptuell motedesign.
Recommended preliminary courses
Bestått første og andre studieår.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
- kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
- har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
- har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Følgende arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Et gjennomført digitalt arbeid i fremstilling av mønster til et fysisk produkt.
Assessment
Eksamen består av et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektets praktiske arbeid og rapport vurderes samlet ved innlevering og presentasjon. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen er individuell.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal vise til ulike fysiske og digitale utforskingsmateriell og produsere/utvikle et antrekk innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 500 ord).
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - ikke bestått
Examiners
Emnet er en videreføring og utdypning av emnet Akuttmedisin A (PARA2000). Det fokuseres på enkelte behandlingsmessig utfordrende problemstillinger og pasientgrupper med særskilte behov.
Overlapping courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om tentativ diagnostikk og intervensjon knyttet til akuttmedisinske tilstander
- har kunnskap om legemiddelbehandling hos gravide, ammende og barn
- har kunnskap om gynekologiske lidelser og fødselslære
- har kunnskap om sykdommer og skader knyttet til pasientgrupper med særlige behov som nyfødte, barn, eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
- har kunnskap om og kan gjenkjenne omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper
- har kunnskap om barns utvikling
- har kunnskap om normale fysiologiske parametre hos barn
- har bred kunnskap om hvordan aldring påvirker utvikling og behandling av akuttmedisinske tilstander
- har kunnskap om praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
- har kunnskap om meldeplikt mot andre etater (politi, barnevern) ved eksempelvis mistanke om mishandling og omsorgssvikt
- har kjennskap til helsepersonelloven § 29 c . Opplysninger til bruk i læringsarbeid og kvalitetssikring
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom tegn og symptomer ved akuttmedisinske tilstander i ett eller flere organsystemer
- kan gjenkjenne og assistere ved normal og komplisert fødsel utenfor sykehus
- kan undersøke, vurdere og håndtere syke og skadde barn
- kan undersøke, vurdere og håndtere eldre med høy alder og demente pasienter
- kan redegjøre for forskjellene mellom sykehusnivåer, kommunehelsetjenestens omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling/sentralisering av spesialfunksjoner for å kunne velge riktig leveringssted i ulike kliniske situasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre relevante akuttmedisinske arbeidsoppgaver knyttet til ambulanseoppdrag
- har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter