EPN-V2

KDM3400 2D and 3D digital production Course description

Course name in Norwegian
2D- og 3D digital produksjonsverktøy
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

A grading scale from A - F, where A is the best grade and F is fail.

Recommended preliminary courses

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;;

Kunnskap;;

Studenten:;;

  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske;prosesser;;
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold;;

Ferdigheter;;

Studenten:;;

  • skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design  ;;
  • skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker;;

Generell kompetanse;;

Studenten:;;

  •  kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess;;
  • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk;;

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;;

Kunnskap:;;

Studenten:;

  • har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng;
  • kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær;
  • har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess;;

;Ferdigheter;;

Studenten:;

  • kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter;;
  • har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon;

Generell kompetanse;;

Studenten:;

  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv;;
  • kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet;;

Teaching and learning methods

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;;

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

Følgende arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;;

  • ;Et;gjennomført;digitalt;arbeid i fremstilling av mønster til;et;fysisk produkt.;

Assessment

Eksamen;består av;et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig;rapport. Prosjektets praktiske arbeid og;rapport;vurderes samlet;ved innlevering og presentasjon. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.;;

1. Praktisk-estetisk prosjekt;;

Studenten skal;vise til ulike fysiske og digitale;utforskingsmateriell;og;produsere/utvikle;et;antrekk;innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;;

Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag;500;ord).;;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;

Grading scale

Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir;veiledet;til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.;

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;

Examiners

En intern sensor.;;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;;

Overlapping courses

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;;