EPN-V2

KDM3310 The professional role and project design Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsrolle og prosjektdesign
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet er en forberedende periode for bachelorprosjektet. I denne perioden skal studenten tydeliggjøre et utforskningsområde basert på innsikt om sitt faglige ståsted og de kompetanseområdene de ønsker å spesialisere seg i. Målet med perioden er at studenten skal posisjonere egen praksis i et nasjonalt og/eller globalt motefaglig perspektiv.

    Emnet inneholder både en teoretisk og praktiske komponent. Den skriftlige delen består av å utvikle et prosjektdesign som danner grunnlaget for gjennomføringen av bachelorprosjektet. Den praktiske delen skal visuelt beskrive gjennomføringen av design- og produksjonsprosesser.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått

    KDM3010 Material, produksjon og teknologi

    KDM 3400 2D- og 3D digitalt produksjonsverktøy

    KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling

    KDM 2050 Motehistorie og teori

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • skal kunne reflektere over egen ambisjon og faglig spesialisering innen motefeltet
    • skal kunne identifisere og anvende relevante teorier tilknyttet eget prosjekt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere og utvikle relevante utforskningsområder i et lokalt og globalt perspektiv
    • kan identifisere og anvende relevante metoder for gjennomføring av prosjekter
    • kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvformulert prosjekt med hensikt i å tydeliggjøre et faglig ståsted

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kontekstualisere eget prosjekt i en nasjonal og global diskusjon
    • kan reflektere over hvordan prosjektet kan bidra til faglig spesialisering, og hvordan kunnskapen kan anvendes i videre arbeid
    • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.
  • Teaching and learning methods

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamensprosjektet består av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.

    Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

    Praktisk arbeid

    • Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
    • Dokumentasjon av valg som har blitt tatt underveis i arbeidsprosessen. Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.

    Skriftlig del

    • Et prosjektdesign på omtrent 1000 ord som skal beskrive prosjektets prosess og innhold

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Gyldig fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått - ikke bestått

  • Examiners

    En intern sensor.

  • Overlapping courses

    5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.