Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en forberedende periode for bachelorprosjektet. I denne perioden skal studenten tydeliggjøre et utforskningsområde basert på innsikt om sitt faglige ståsted og de kompetanseområdene de ønsker å spesialisere seg i. Målet med perioden er at studenten skal posisjonere egen praksis i et nasjonalt og/eller globalt motefaglig perspektiv.
Emnet inneholder både en teoretisk og praktiske komponent. Den skriftlige delen består av å utvikle et prosjektdesign som danner grunnlaget for gjennomføringen av bachelorprosjektet. Den praktiske delen skal visuelt beskrive gjennomføringen av design- og produksjonsprosesser.
Recommended preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal kunne reflektere over egen ambisjon og faglig spesialisering innen motefeltet
- skal kunne identifisere og anvende relevante teorier tilknyttet eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og utvikle relevante utforskningsområder i et lokalt og globalt perspektiv
- kan identifisere og anvende relevante metoder for gjennomføring av prosjekter
- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvformulert prosjekt med hensikt i å tydeliggjøre et faglig ståsted
Generell kompetanse
Studenten
- kan kontekstualisere eget prosjekt i en nasjonal og global diskusjon
- kan reflektere over hvordan prosjektet kan bidra til faglig spesialisering, og hvordan kunnskapen kan anvendes i videre arbeid
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamensprosjektet består av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
Praktisk arbeid
- Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
- Dokumentasjon av valg som har blitt tatt underveis i arbeidsprosessen. Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.
Skriftlig del
- Et prosjektdesign på omtrent 1000 ord som skal beskrive prosjektets prosess og innhold
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
In this course, you will learn the technical, political, legal and ethical views on cyber warfare.
States and societies have grown highly dependent on the functioning of IT infrastructures. This has created new vulnerabilities. In cyberspace, only limited resources are often needed to cause significant harm; this poses security threats for States and societies. For instance, harmful cross-border cyber operations, both by State and non-State actors, can jeopardize international stability. Cyber activities have become an integral part of international relations, and cyber security is a very discussed topic in international law today and very pertinent to international security and geopolitical discussions.
At the same time, attacks against information technology and consequently against people and physical processes connected to them have become a means of war. Information warfare, targeted hacking, weaponization of stolen information and the digitally induced disruption of infrastructure are new methods in conflict. Their use in concealed hybrid warfare poses challenges in both critical infrastructure protection, as well as in law enforcement and international politics. The solution to those challenges are an emerging field in all related disciplines.
Examiners
En intern sensor.
Overlapping courses
On successful completion of the course, students should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
The student:
- has advanced knowledge in sub-symbolic and bio-inspired AI methods.
- has a clear understanding of key concepts in AI such as emergence, adaptation, evolution.
- has a clear understanding of complex systems modelling and analysis.
Skills
The student:
- can program complex systems using bio-inspired AI methods.
- can design and implement evolutionary and swarm robotic systems.
- can model complex systems using evolutionary AI models.
General Competence
The student:
- has theoretical and practical understanding of biologically-inspired AI methods, evolutionary robotics, complex systems methods.
- can understand and discuss relevance, strength and limitations of biologically inspired and complex systems.
- is able to work in relevant research projects.