Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en forberedende periode for bachelorprosjektet. I denne perioden skal studenten tydeliggjøre et utforskningsområde basert på innsikt om sitt faglige ståsted og de kompetanseområdene de ønsker å spesialisere seg i. Målet med perioden er at studenten skal posisjonere egen praksis i et nasjonalt og/eller globalt motefaglig perspektiv.
Emnet inneholder både en teoretisk og praktiske komponent. Den skriftlige delen består av å utvikle et prosjektdesign som danner grunnlaget for gjennomføringen av bachelorprosjektet. Den praktiske delen skal visuelt beskrive gjennomføringen av design- og produksjonsprosesser.
Recommended preliminary courses
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver/case.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal kunne reflektere over egen ambisjon og faglig spesialisering innen motefeltet
- skal kunne identifisere og anvende relevante teorier tilknyttet eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og utvikle relevante utforskningsområder i et lokalt og globalt perspektiv
- kan identifisere og anvende relevante metoder for gjennomføring av prosjekter
- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvformulert prosjekt med hensikt i å tydeliggjøre et faglig ståsted
Generell kompetanse
Studenten
- kan kontekstualisere eget prosjekt i en nasjonal og global diskusjon
- kan reflektere over hvordan prosjektet kan bidra til faglig spesialisering, og hvordan kunnskapen kan anvendes i videre arbeid
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamensprosjektet består av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
Praktisk arbeid
- Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
- Dokumentasjon av valg som har blitt tatt underveis i arbeidsprosessen. Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.
Skriftlig del
- Et prosjektdesign på omtrent 1000 ord som skal beskrive prosjektets prosess og innhold
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Markedsføring er et vidt begrep som tradisjonelt har vært brukt i en kommersiell kontekst, men i de siste årene er begrepet godt innarbeidet i både privat-, offentlig- og ikke-kommersiell sammenheng. Markedsføring dreier seg om å avdekke ønsker og behov hos brukerne og tilrettelegge produkter og tjenester slik at virksomheten møter disse behovene på en konkurransedyktig måte. I dette emnet tar vi for oss de grunnleggende begrepene innenfor markedsføring, og vi vektlegger både digitale og tradisjonelle kanaler.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsutfordringer i både privat og offentlig sektor
- bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging
- avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om kunder/brukere, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet
- bred kunnskap om segmentering og målgruppeanalyse
- kunnskap om posisjonering og merkebygging
- dybdekunnskap de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for kunder/brukere og markedskommunikasjon i både digitale og tradisjonelle kanaler
- dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteleverandører skiller seg fra andre leverandører
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter og tjenester
- utarbeide en realistisk strategi- og markedsplan
- identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer en virksomhet står overfor
- identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor
- bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen virksomheten møter
- gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere kunde/brukeradferd
- forstå hva som skaper verdi for kunder/brukere
- segmentere kunder/brukere og velge målgruppe
- posisjonere virksomheten i markedet og bygge merkevarer
- utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett
- bruke sentrale markedsføringsverktøy (både digitale og tradisjonelle), konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
Generell kompetanse
Studenten kan
- se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet
- identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling
Overlapping courses
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på inntil 3 personer utarbeide en nærmere spesifisert oppgave knyttet til markedsplan. Planen skal leveres skriftlig og deretter presenteres. Planen evalueres av en annen gruppe. Omfanget på planen skal være på 6-8 sider, og den muntlige presentasjonen skal vare i 15 minutter..
- Arbeidskrav 2: Deltakelse og gjennomføring av virksomhetssimuleringsspill. Studentene må selv kjøpe lisens til spillet, og de må anvende egen PC. Virksomhetssimuleringsspillet forutsetter obligatorisk oppmøte. Dersom studenter ikke kan delta på spillet må de henvende seg til faglærer og få et alternativt arbeidskrav som løses individuelt med egen innleveringsfrist.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.