Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en forberedende periode for bachelorprosjektet. I denne perioden skal studenten tydeliggjøre et utforskningsområde basert på innsikt om sitt faglige ståsted og de kompetanseområdene de ønsker å spesialisere seg i. Målet med perioden er at studenten skal posisjonere egen praksis i et nasjonalt og/eller globalt motefaglig perspektiv.
Emnet inneholder både en teoretisk og praktiske komponent. Den skriftlige delen består av å utvikle et prosjektdesign som danner grunnlaget for gjennomføringen av bachelorprosjektet. Den praktiske delen skal visuelt beskrive gjennomføringen av design- og produksjonsprosesser.
Recommended preliminary courses
One external and one internal examiner control the set of questions, the internal examiner checks the answers.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal kunne reflektere over egen ambisjon og faglig spesialisering innen motefeltet
- skal kunne identifisere og anvende relevante teorier tilknyttet eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og utvikle relevante utforskningsområder i et lokalt og globalt perspektiv
- kan identifisere og anvende relevante metoder for gjennomføring av prosjekter
- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvformulert prosjekt med hensikt i å tydeliggjøre et faglig ståsted
Generell kompetanse
Studenten
- kan kontekstualisere eget prosjekt i en nasjonal og global diskusjon
- kan reflektere over hvordan prosjektet kan bidra til faglig spesialisering, og hvordan kunnskapen kan anvendes i videre arbeid
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Individual home examination (multiple choice), 45 minutes.
The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - ikke bestått
Examiners
En intern sensor.
Overlapping courses
BIOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ERGOB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FARB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, FYB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, RAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, ORI1050 Public Health and Health Management, 5 credits, PMED1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKK1050 Public Health and Health Management, 5 credits, SYKP1050 Public Health and Health Management, 5 credits, TAB1050 Public Health and Health Management, 5 credits, VERB1050 Public Health and Health Management, 5 credits overlaps 100 %. 5 credits overlaps with SYKKPRA45/SYKPPRA45 Public Health