Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
Recommended preliminary courses
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i barnevernstjenesten, NAV, helse- og sosialsektoren, og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Søkere må ha generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak og rangering vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- majoritets - minoritetsrelasjoner i historisk, samfunnsmessig og politisk perspektiv
- produksjon av kunnskap ideologi, makt og marginaliseringsprosesser
- språk og kommunikasjon
- antirasistisk sosialt arbeid
- identitet, kultur og samhandling
- deltakelse og inkludering i majoritetssamfunnet
- integrasjonsstrategier
- familievold
- arbeid med enslige mindreårige flyktninger
- minoritetsetniske gruppers levekår
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere strukturelle og individuelle maktrelasjoner
- utøve en etisk og kultursensitiv tilnærming i sosialfaglig arbeid
- reflektere over hvordan ens egen kultur påvirker fortolkning og samhandling
- samhandle og kommunisere ved hjelp av tolk
Generell kompetanse
Studenten skal:
- ha opparbeidet forståelse for hvordan kulturelt mangfold og komplekse maktforhold har sammenheng med menneskers varierende behov og livsstil
- kunne analysere og vurdere hva som kan være spesielt og hva som kan være felles for sosialt arbeid med etniske minoriteter, sammenliknet med sosialt arbeid med majoritetsetniske personer.
- ha oppnådd kunnskaper som stimulerer til refleksjon over sosial- og barnevernsarbeidernes maktposisjoner både som representanter for offentlige myndigheter og som representer for en majoritetskultur.
- ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).
Content
Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere;vekting av;innholdet;i denne perioden.;Studenten skal med en kritisk refleksjon;utvikle;et;prosjektdesign,;en;plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den;praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.;
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er innlevering av ;visuell dokumentasjon;av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.; Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.;;
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;
1. Visuell dokumentasjon bestående av:
- Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden;
2. Skriftlig oppgave;
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag;1000;ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;
Eksamensresultatet kan påklages.;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.
Examiners
Marianne Rugkåsa.
Overlapping courses
5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.