Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Teaching is organised as a combination of lectures, group work and presentations of the participants' own projects. The course is in English.
Recommended preliminary courses
Kamilla Freyr
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
- har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid
Content
KD2000 Entrepreneurship in art and design.
Teaching and learning methods
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Eksamen høst 2020 grunnet Covid-19:
Del 1 Individuell digital hjemmeeksamen på tre timer, som teller 50 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter og som teller 50 prosent.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
[Eksamen tidligere:]
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Assessment
Ny eksamen vår 2020:
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1) Et praktisk-estetisk arbeid (dokumenteres digitalt og leveres inn på Inspera)
2) En skriftlig formidlingstekst (om lag 200 ord)
3) En akademisk tekst (om lag 3000 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
[Tidligere: Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).
3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).
Eksamensoppgaven blir utlevert om lag syv uker før innleveringsfristen.
Eksamensresultatet kan påklages.]
Permitted exam materials and equipment
Del 1 En intern sensor.
Del 2 To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.
Grading scale
Ingen.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Overlapping courses
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Om lag fem uker - individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Om lag 3 hele uker, samt frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.