Programplaner og emneplaner - Student
KDM3310 The professional role and project design Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrolle og prosjektdesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir;veiledet;til å finne egen identitet og visjon gjennom å utvikle nytenkende konsepter med en fremtidsrelevans.
Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet.;
Recommended preliminary courses
Bestått
KDM3010 Material, produksjon og teknologi;;
KDM 3400;2D- og 3D;digitalt produksjonsverktøy;
KDM 3110 Innovasjon og konseptutvikling ;
KDM 2050 Motehistorie og teori
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- skal ha kunnskap om;lokale og;globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og;bærekraftige løsninger;
- er kjent med prosesser og metoder;for planlegging og gjennomføring;av komplekse;designprosjekter;;
- skal kunne anvende;relevant;fagterminologi og teori tilknyttet;fagområdet
;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv;;
- kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger;for å;velge passende arbeid- og designmetode;for eget arbeid;;
- kan;identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter;;
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming;
;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan utvikle;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter og produkter;i et;lokalt og;globalt perspektiv;;
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;;
- kan;reflektere over sin egen faglig utvikling;og;relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger;;;
Content
Emnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere;vekting av;innholdet;i denne perioden.;Studenten skal med en kritisk refleksjon;utvikle;et;prosjektdesign,;en;plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den;praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosesser.;
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;;
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er innlevering av ;visuell dokumentasjon;av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.; Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.;;
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;
1. Visuell dokumentasjon bestående av:
- Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
- Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden;
2. Skriftlig oppgave;
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag;1000;ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;
Eksamensresultatet kan påklages.;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - ikke bestått
Examiners
En intern sensor.
Overlapping courses
Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
Fjerde semester av bachelorstudiet er tilrettelagt for utveksling.