EPN-V2

KDM3300 Signature Course description

Course name in Norwegian
Signatur
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet er en forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir guidet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i materialer og teknikker i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli profesjonelt forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri.

I emnet vil prosjektledelse og Åpen dag inngå som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Recommended preliminary courses

Dette emnet bygger på PPUD6000 (PPUH6000/PPUN6000) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt:

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i skole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • skolen som organisasjon
  • pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Required preliminary courses

Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser

· kan anvende kunnskap om konseptbygging og design relatert til aktuelle samfunnstendenser i fagområder

· har innsikt i ny teknologi og opphavsrettslige forhold

· har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, bruksegenskaper, bærekraft og mangfold

Ferdigheter

Studenten

· skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design

· skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker

· skal kunne kommunisere egen faglige egenart gjennom teoretisk kunnskap og refleksjon knyttet til fagområdet

· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign

Generell kompetanse

Studenten

· kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess

· kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk

· kan synliggjøre bruk av teknologi og bærekraft innen det tekstile fagområde

· har oppøvet evne til kritisk tenkning

Teaching and learning methods

Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgt tema.

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, prosjektarbeid, veiledning og faglige debatter. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper og idéutvikling, konsept og designutvikling, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Emnet går over om lag 9 uker og arbeidsformen kan være individuell eller gruppearbeid.

Course requirements

I tillegg til obligatorisk oppmøte på praksisskolene og oppmøte på samlingene, er det to arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av undervisningsdagene jfr. programplanen.

Arbeidskrav 1

Tverrfaglig utviklingsprosjekt i gruppe som kombinerer pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 3500 ord (+/- 10 %). Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal presenteres for medstudenter eller andre 20-25 min.

I tillegg leverer hver student et individuelt refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 650 ord (+/- 10 %). Tittelen på dette arbeidet fremkommer på vitnemålet (på norsk og engelsk).

Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 2

Overordnet tema: Skolen som organisasjon og skolens rolle i samfunnet. Samarbeid skole- arbeidsliv.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fag- og yrkesopplæringen i videregående opplæring, der både samarbeid skole og bedrift samt skolens rolle i samfunnet vektlegges. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en Power Point-presentasjon eller annen multimedial dokumentasjon, omfang tilsvarende en presentasjon på ca 20 min.

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres - mer spesifisert beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav finnes i kap. 8 i programplanen

Praksis

Pedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag åtte uker før innleveringsfristen. Eksamen kan være individuell eller gruppearbeid. Eksamensresultatet kan påklages

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

· Avgrensing og problematisering av valgt tema.

· Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.

· Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.

· Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.

· Anvendelse av relevant teori.

· Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Anbefalt litteratur

Krav til litteratur i emne PPUD6100 er minimum 1200 sider (ikke de samme som benyttet i emne PPUD6000). Valgt litteratur skal dekke bredden i læringsutbyttebeskrivelsene, og ha relevans for arbeidskrav og faglig innhold i emnet, og velges ut fra anbefaling og veiledning fra faglærere. Se flere utdypinger i programplanen.

Oversikt over studentens selvvalgte litteratur i emnet leveres faglærer senest 14 dager før eksamen slik at litteraturen kan godkjennes. Oversikten over selvvalgt litteratur levers sammen med skriftlig hjemmeeksamen som eget vedlegg. Litteraturen danner grunnlag for deler av muntlig del av eksamen emne PPUD6100.

Overlapping courses

5. studiepoeng overlapp mot KDM3200.