EPN-V2

KDM3110 Innovation and concept development Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og konseptutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Moteindustrien står overfor komplekse bærekraftsutfordringer som krever nye perspektiver for å utvikle alternative verdikjedemodeller, designpraksiser og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.

    Formålet med emnet er å gi studentene erfaring med innovative arbeidsprosesser ved å utforske potensialet for alternative bærekraftige fremtider. Gjennom scenariotenking, spekulativt design og kritisk tenking skal studentene aktivt bidra til en positiv endring i industrien gjennom et praktisk og teoretisk arbeid.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått :

    KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

    KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
    • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
    • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget praktisk arbeid
    • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet

    Ferdigheter

    • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
    • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
    • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
    • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
    • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
    • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    Emnet er progresjonsbasert med felles forelesninger og selvstendig arbeid med valgt tema. Studiet benytter ulike arbeidsformer som forelesninger, workshops, veiledning og faglige diskusjoner.

    Studentene forventes å selvstendig søke etter relevant fagstoff utover pensum og oppfordres til å bruke læringssentrene og tilgjengelige ressurser. Felles presentasjoner og utstillinger er sentrale for drøfting og vurdering av studentarbeid, og gir en plattform for å dele innsikt og motta konstruktiv tilbakemelding. Emnet krever stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen.

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.

    • Arbeidskravet er en muntlig obligatorisk presentasjon hvor studenten gir en oppdatering av eget prosjekt

    Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Assessment

    Eksamensprosjektet består av en praktisk og skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Prosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.

    Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

    Praktisk arbeid

    • Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
    • Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.

    Skriftlig del

    • En skriftlig oppgave på omtrent 2000 ord som kontekstualiserer det praktiske arbeidet

    Gyldig fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått- ikke bestått.

  • Examiners

    En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Course contact person

    Siv So Hee Steinaa

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp mot KDM3100