Programplaner og emneplaner - Student
KDM3110 Innovation and concept development Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjon og konseptutvikling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Moteindustrien står overfor komplekse bærekraftsutfordringer som krever nye perspektiver for å utvikle alternative verdikjedemodeller, designpraksiser og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.
Formålet med emnet er å gi studentene erfaring med innovative arbeidsprosesser ved å utforske potensialet for alternative bærekraftige fremtider. Gjennom scenariotenking, spekulativt design og kritisk tenking skal studentene aktivt bidra til en positiv endring i industrien gjennom et praktisk og teoretisk arbeid.
Recommended preliminary courses
Bestått :
KDM 3010 Material, produksjon og teknologi
KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
- skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget praktisk arbeid
- skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet
Ferdigheter
- kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
- kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
- kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
- kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger
Teaching and learning methods
Emnet er progresjonsbasert med felles forelesninger og selvstendig arbeid med valgt tema. Studiet benytter ulike arbeidsformer som forelesninger, workshops, veiledning og faglige diskusjoner.
Studentene forventes å selvstendig søke etter relevant fagstoff utover pensum og oppfordres til å bruke læringssentrene og tilgjengelige ressurser. Felles presentasjoner og utstillinger er sentrale for drøfting og vurdering av studentarbeid, og gir en plattform for å dele innsikt og motta konstruktiv tilbakemelding. Emnet krever stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.
- Arbeidskravet er en muntlig obligatorisk presentasjon hvor studenten gir en oppdatering av eget prosjekt
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Assessment
Eksamensprosjektet består av en praktisk og skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe. Prosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe på to.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
Praktisk arbeid
- Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
- Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen.
Skriftlig del
- En skriftlig oppgave på omtrent 2000 ord som kontekstualiserer det praktiske arbeidet
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått- ikke bestått.
Examiners
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Course contact person
Siv So Hee Steinaa
Overlapping courses
10 studiepoeng overlapp mot KDM3100