EPN-V2

KDM3110 Innovation and concept development Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og konseptutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Mote- og tekstilindustrien står overfor store strukturelle endringer som krever ny kompetanse og nye perspektiver for å utvikle morgendagens bærekraftige designkonsepter og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i. Målet med perioden er å forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større sammenheng. Perioden har en praktisk og teoretisk komponent.

    Sentralt i perioden er utvikling av nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter gjennom å anvende ulike designstrategier, innovasjonsprosesser, teorier, teknikker og kritisk refleksjon.

    Temaer som ligger til grunn for emnet er nye produksjonsmetoder, teknologiviten og materialvitenskap, samt immaterielle verdier- som designkompetanse, tradisjoner, rettigheter og etikk.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått :

    KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

    KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
    • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
    • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid
    • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet

    Ferdigheter

    • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
    • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
    • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
    • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
    • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
    • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et globalt bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger muntlig følgende fire underpunkter: Et problemområde, egen praktisk progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.
  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.

    Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

    Praktisk-estetisk prosjekt

    • Den praktiske komponenten i oppgaven består av tre mindre deler: (1) en prototype, (2) visuell dokumentasjon og (3) grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
    • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser følgende to underpunkter: (1) innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, (2) valg av arbeidsmetoder og verktøy.

    Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal kontekstualisere det praktisk-estetiske prosjektet, og skal omfatte 1500- 2000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen gis en helhetlig vurdering.

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått- ikke bestått.

  • Examiners

    En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.