EPN-V2

KDM3110 Innovation and concept development Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og konseptutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Mote-;og tekstilindustrien;står overfor store;strukturelle endringer;som krever;ny;kompetanse;og nye;perspektiver;for;å utvikle morgendagens bærekraftige;designkonsepter;og produkter.;I denne perioden;vil;bærekraftig;mote;sees;i lys av;et;industrielt;skifte,;men også settes;i et;helhetlig system;i;relasjon til;både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.;Målet med perioden;er;å;forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større;sammenheng.;Perioden har en praktisk og teoretisk;komponent.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått :

    KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

    KDM3400;2D- og 3D;digital produksjonsverktøy;

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • skal ha grunnleggende;kunnskap;om;nye kompetansebehov og perspektiver;innen;mote-og tekstil;industrien;i et;lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv;
    • skal kunne gjennomføre;konseptutvikling,;design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning;;
    • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid;;
    • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet;

    ;Ferdigheter;

    • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse;;
    • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt;
    • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter;;;
    • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder;for eget arbeid;;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe;
    • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;
    • kan;reflektere over sin egen faglig;utvikling;og;oppøve evne til kritisk tenking;ved faglige;- og yrkesetiske problemstillinger;;
  • Content

    Sentralt i perioden er utvikling av;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter;og produkter;gjennom;å;anvende;ulike designstrategier, innovasjonsprosesser, teorier, teknikker og kritisk refleksjon.;;

    Temaer som ligger til grunn for emnet er;nye produksjonsmetoder, teknologiviten og;materialvitenskap,;samt immaterielle verdier- som designkompetanse, tradisjoner, rettigheter og etikk.;

    Det vises;for øvrig;til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.;

  • Teaching and learning methods

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette;har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et;globalt;bærekraftig perspektiv.;Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

    • Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger;muntlig;et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.
  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.;;Eksamensprosjektet kan utføres;individuelt;eller;i;gruppe.;;

    Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:;

    Praktisk-estetisk prosjekt;

    • Den;praktiske komponenten i;oppgaven;består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.

    ;

    • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden.;

    Skriftlig oppgave;

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag;2000 ord.;Oppgaven leveres digitalt sammen med det det praktiske arbeidet. Innleveringen;gis en helhetlig vurdering med én karakter.

    ;

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.;

    ;Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått- ikke bestått.

  • Examiners

    En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.