Programplaner og emneplaner - Student
KDM3110 Innovation and concept development Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjon og konseptutvikling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Mote-;og tekstilindustrien;står overfor store;strukturelle endringer;som krever;ny;kompetanse;og nye;perspektiver;for;å utvikle morgendagens bærekraftige;designkonsepter;og produkter.;I denne perioden;vil;bærekraftig;mote;sees;i lys av;et;industrielt;skifte,;men også settes;i et;helhetlig system;i;relasjon til;både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i.;Målet med perioden;er;å;forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større;sammenheng.;Perioden har en praktisk og teoretisk;komponent.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- skal ha grunnleggende;kunnskap;om;nye kompetansebehov og perspektiver;innen;mote-og tekstil;industrien;i et;lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv;
- skal kunne gjennomføre;konseptutvikling,;design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning;;
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid;;
- skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet;
;Ferdigheter;
- kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse;;
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt;
- kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter;;;
- kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder;for eget arbeid;;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe;
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;
- kan;reflektere over sin egen faglig;utvikling;og;oppøve evne til kritisk tenking;ved faglige;- og yrkesetiske problemstillinger;;
Content
Bestått/ikke bestått
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette;har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et;globalt;bærekraftig perspektiv.;Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.;
Course requirements
Emnet består av kliniske studier i 13 uker som bygger videre på MAJO4000 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 1, MAJOPRA1 og som relateres til MAJO4300 Jordmorfag, fødsel og familiedannelse 2. Studenten skal videreutvikle kliniske ferdigheter og vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen/familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden. Det legges spesielt vekt på at studenten videreutvikler teori, refleksjon og kliniske vurderinger i perspektiv av jordmorfagets ståsted i skjæringspunktet mellom biomedisinsk og fenomenologisk tenkning.
Assessment
Bestått MAJOPRA1 og MAJOPRA2.
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene består av simulatortrening i øvingslaboratoriet og brukerrettede kliniske studier i hjemmet, spesialisthelsetjenesten og/eller privat jordmortjeneste, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuelle, regelmessige skriftlige logger med beskrivelse av læringsprogresjon og fokusområder for videre læring.
Veiledning
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av høgskolens veileder og en jordmor fra det kliniske felt (klinisk veileder). Klinisk veileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Klinisk veileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Høgskolens veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar høgskolens veileder i forventningssamtale. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i gruppe. Høgskolens veileder tar initiativ til inntil to veiledninger av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med høgskolens veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i øvingslaboratoriet: Formålet er at studenten skal tilegne seg dybdekunnskap innen jordmorferdigheter som grunnlag for kliniske studier. Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
2. Plan for praksis: Studenten utarbeider plan for praksis basert på læringsutbyttene i emnet og tilgjengelige læringssituasjoner. Plan for praksis danner grunnlag for forventningssamtalen som gjennomføres i praksisperiodens første uker. Plan for praksis anvendes i den løpende veiledningen av studenten. Hensikten med plan for praksis er å klargjøre og beskrive forventet kompetanse, i tillegg til å gi studenten mulighet til å planlegge egen læreprosess. Plan for praksis leveres klinisk veileder og i opprettet mappe på Fronter senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.
3. Faglig oppgave på inntil 1500 ord. Hensikten er at studenten skal analysere egne opplevelser og erfaringer fra kliniske studier og diskutere disse i lys av vitenskapelig litteratur.
4. Faglig oppgave på inntil 2500 ord, med påfølgende muntlig presentasjon for praksisstedet, der formålet er at studenten skal utvikle evnen til å drøfte hvordan kjerneverdier i jordmorfag blir fokusert i en fødeavdeling. Studenten skal be om minst en veiledning av høgskolens veileder. Oppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter.
5. Dokumentasjon av gjennomførte kliniske læresituasjoner: Dokumentasjon av 15-20 prenatale undersøkelser. Tilsyn med og pleie av minst 15 fødende kvinner i åpningstiden, minst 15 kvinner med risikosvangerskap, minst 40 kvinner som nettopp har født og deres friske nyfødte barn, ta imot minst 15-20 barn, samt ha gjennomført minst 3 samtaler etter fødsel. Formålet er at studenten skal nå et delmål slik at hun/han ved studiets slutt tilfredsstiller kvantitative krav som grunnlag for å søke autorisasjon som jordmor. Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i kliniske studier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
Examiners
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsordning: Midt- og sluttvurdering av kliniske studier
Overlapping courses
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av klinisk veileder. Høgskolens veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen