EPN-V2

KDM3100 Design 2 Course description

Course name in Norwegian
Designgrep 2
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet består av tre deler: Del en: Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier. Del to: Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv. En tredje del: Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.

I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.

Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .

Recommended preliminary courses

Bestått KDM3000 Designgrep 1.

Required preliminary courses

BIB1100, BIB1300

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
  • har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
  • kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
  • er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk.
  • kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
  • kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.

Teaching and learning methods

Workshop er en vesentlig arbeidsform i emnet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning, gruppearbeid og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Et praktisk estetisk arbeid med selvvalgt problemstilling. Problemstillingen skal belyse et sentral område i emnet.
  • En skriftlig refleksjon (ca. 2000 ord) som omhandler det praktisk estetiske arbeidet og problemstilling. Refleksjonen skal relateres til vitenskapsteori og bruk av forskningsdesign.

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 9 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal selv produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven (ca. 2000 ord) skal belyse:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema
  • Valg av arbeidsmåter, estetiske virkemidler og teknologi i utviklingen av idé og intensjon med prosjektet
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål og relevant litteratur

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.