Programplaner og emneplaner - Student
KDM3100 Design 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Designgrep 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet tar sikte på å styrke studentens kunnskap innen konseptutvikling og designprosjekter rettet mot kommersiell og konseptuell motedesign. Fokus rettes også mot bærekraft og teknologi innen fagfeltet. 3D design som verktøy blir anvendt i den praktiske arbeidsprosessen. Vitenskapsteori og arbeid med forskningsdesign inngår i emnet, med mål om å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av studiet. Undervisning gjennomføres til dels i et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.
-
Recommended preliminary courses
Bestått KDM3000 Designgrep 1.
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk innen kommersiell og konseptuell motedesign, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om 3D-design som verktøy i en ideutviklingsprosess
- har bred kunnskap om sentrale begrep, tema og teorier innen fagfeltet
- kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor et selvvalgt prosjekt og reflektere over egen faglig utøvelse
- kan anvende 3D-design i prosessarbeid og i utarbeiding av produkter på en innovativ måte
- kan finne frem til, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at helheten belyser en selvvalgt problemstilling
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan bidra i diskusjon omkring relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til teknologi, faglig identitet og uttrykk
- kan bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
-
Teaching and learning methods
Workshop er en vesentlig arbeidsform i emnet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning, gruppearbeid og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
- Et praktisk estetisk arbeid med selvvalgt problemstilling. Problemstillingen skal belyse et sentral område i emnet.
- En skriftlig refleksjon (ca. 2000 ord) som omhandler det praktisk estetiske arbeidet og problemstilling. Refleksjonen skal relateres til vitenskapsteori og bruk av forskningsdesign.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
-
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 9 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal selv produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven (ca. 2000 ord) skal belyse:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema
- Valg av arbeidsmåter, estetiske virkemidler og teknologi i utviklingen av idé og intensjon med prosjektet
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål og relevant litteratur
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
-
Examiners
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.