EPN

KDM3100 Design 2 Course description

Course name in Norwegian
Designgrep 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet tar sikte på å styrke studentens kunnskap innen konseptutvikling og designprosjekter rettet mot kommersiell og konseptuell motedesign. Fokus rettes også mot bærekraft og teknologi innen fagfeltet. 3D design som verktøy blir anvendt i den praktiske arbeidsprosessen. Vitenskapsteori og arbeid med forskningsdesign inngår i emnet, med mål om å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av studiet. Undervisning gjennomføres til dels i et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.

Recommended preliminary courses

Bestått KDM3000 Designgrep 1.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk innen kommersiell og konseptuell motedesign, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om 3D-design som verktøy i en ideutviklingsprosess
  • har bred kunnskap om sentrale begrep, tema og teorier innen fagfeltet
  • kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet  

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor et selvvalgt prosjekt og reflektere over egen faglig utøvelse
  • kan anvende 3D-design i prosessarbeid og i utarbeiding av produkter på en innovativ måte
  • kan finne frem til, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at  helheten belyser en selvvalgt problemstilling
  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan bidra i diskusjon omkring relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til teknologi, faglig identitet og uttrykk
  • kan bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt

Content

Teaching and learning methods

Workshop er en vesentlig arbeidsform i emnet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning, gruppearbeid og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Et praktisk estetisk arbeid med selvvalgt problemstilling. Problemstillingen skal belyse et sentral område i emnet.
  • En skriftlig refleksjon (ca. 2000 ord) som omhandler det praktisk estetiske arbeidet og problemstilling. Refleksjonen skal relateres til vitenskapsteori og bruk av forskningsdesign. 

 

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 9 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal selv produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven (ca. 2000 ord) skal belyse:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema
  • Valg av arbeidsmåter, estetiske virkemidler og teknologi i utviklingen av idé og intensjon med prosjektet
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål og relevant litteratur

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum. 

 

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.