EPN-V2

KDM3100 Design 2 Course description

Course name in Norwegian
Designgrep 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Emnet tar sikte på å styrke studentens kunnskap innen konseptutvikling og designprosjekter rettet mot kommersiell og konseptuell motedesign. Fokus rettes også mot bærekraft og teknologi innen fagfeltet. 3D design som verktøy blir anvendt i den praktiske arbeidsprosessen. Vitenskapsteori og arbeid med forskningsdesign inngår i emnet, med mål om å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av studiet. Undervisning gjennomføres til dels i et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått KDM3000 Designgrep 1.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk innen kommersiell og konseptuell motedesign, nasjonalt og internasjonalt
    • har kunnskap om 3D-design som verktøy i en ideutviklingsprosess
    • har bred kunnskap om sentrale begrep, tema og teorier innen fagfeltet
    • kjenner til problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv og kan reflektere over disse i en faglig sammenheng
    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor et selvvalgt prosjekt og reflektere over egen faglig utøvelse
    • kan anvende 3D-design i prosessarbeid og i utarbeiding av produkter på en innovativ måte
    • kan finne frem til, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at helheten belyser en selvvalgt problemstilling
    • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, ide og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i og kan bidra i diskusjon omkring relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til teknologi, faglig identitet og uttrykk
    • kan bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
  • Teaching and learning methods

    Workshop er en vesentlig arbeidsform i emnet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning, gruppearbeid og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    • Et praktisk estetisk arbeid med selvvalgt problemstilling. Problemstillingen skal belyse et sentral område i emnet.
    • En skriftlig refleksjon (ca. 2000 ord) som omhandler det praktisk estetiske arbeidet og problemstilling. Refleksjonen skal relateres til vitenskapsteori og bruk av forskningsdesign.

    • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 9 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal selv produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

    Den skriftlige oppgaven (ca. 2000 ord) skal belyse:

    • Avgrensing og problematisering av valgt tema
    • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema
    • Valg av arbeidsmåter, estetiske virkemidler og teknologi i utviklingen av idé og intensjon med prosjektet
    • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål og relevant litteratur

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving med relevant pensum.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.