Programplaner og emneplaner - Student
KDM2410 Active wear Course description
- Course name in Norwegian
- Active wear
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course provides a basic introduction to user-driven innovation processes for developing new activewear. Through design, product development and prototyping, the student will gain a basic understanding of how shape, functionality, materiality and technique contribute to aesthetic and functional solutions for clothing appropriate to sports and leisure activities. Materiality, culture and lifestyle are key perspectives in the course and will be explored in the context of the Nordic climate.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F.
Learning outcomes
Emnet gir en grunnleggende innføring i brukerdrevet innovasjonsprosser for å utvikle nye fritids- og sportsklær. Gjennom design, produtvikling og prototyping skal studenten tilegne seg en grunnleggende forståelse hvordan form, funksjonalitet , materialitet og teknikk bidrar til visuelle og funksjonelle løsninger for klær som skal brukes ved fritids- og sportsaktiviteter. Materialitet, kultur og livsstil er sentrale perspektiver i emnet og sees i sammenheng med nordiske klimatiske forhold.
Studenten skal gjennom produtvikling og prototyping tilegne seg en grunnleggende forståelse hvordan design, form, funksjonalitet , materialitet og teknikk bidrar til visuelle og funksjonelle løsninger for klær som skal brukes ved fritids- og sportsaktiviteter. Faginnholdet som ligger til grunn for perioden er informasjonsinnhenting for å utvikle klær som svarer til ulike målgruppers funksjonelle behov. Det blir i perioden lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper ved utvikling av funksjonelle klær for fritid og sport
- har kunnskap om bærekraft knyttet til sportsindustrien
- har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle en egen kolleksjon for fritid og/eller sport
- kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy
- kan design og produksjon av klær i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, form, teknikk og materiale.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan vurdere egnede arbeidsmetoder for eget arbeid.
Course requirements
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utenom pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger muntlig et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, provided the rules for source referencing are met.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Overlapping courses
En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av oppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.