EPN-V2

KDM2070 Esthetics, markets, and 3D virtual fashion-design Course description

Course name in Norwegian
Estetikk, marked og 3D virtuell motedesign
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet.

Recommended preliminary courses

Bestått KDM1200 Faglig fordypning

Required preliminary courses

Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
  • kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
  • kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
  • kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
  • kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
  • kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
  • kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
  • kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer

Ferdigheter

Studenten kan

  • samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
  • gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
  • benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
  • utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
  • redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
  • anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
  • skrive journal
  • lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
  • søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
  • kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
  • kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale læringsressurser, studentsamarbeid og selvstudier.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
  • 2 individuelle prosessbeskrivelser (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter.

Arbeidskrav i INTER1100:«Den samme ungen - ulike arenaer»

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Course requirements

Individuell klinisk og muntlig eksamen, over en dag.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en ekstern og en intern sensor ved klinisk og muntlig eksamen.

Grading scale

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTO1300 Transtibial- og transfemoralprotese.

Examiners

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course contact person

Sissel Isachsen

Overlapping courses

Emnet overlapper med KDM 2040 og KDM 2500.