Programplaner og emneplaner - Student
KDM2070 Esthetics, markets, and 3D virtual fashion-design Course description
- Course name in Norwegian
- Estetikk, marked og 3D virtuell motedesign
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir grunnleggende innføring i hvordan konseptutvikling, visuelle virkemidler og produksjonsprosesser kan brukes til å utvikle kommersiell mote. Studenten vil tilegne seg grunnleggende kompetanse innen digital 3D design. Dette er digitale verktøy som vil være sentrale i mote- og tekstilnæringen for utvikling av nye bærekraftige løsninger, produksjonsmetoder og produkter. I emnet legges det vekt på å designe og utvikle klær for mass-markedet, gjennom virtuell prototyping og ved å utvikle designkonsepter-produkter som ivaretar klærnes emosjonelle kvaliteter og bærekraftig utvikling.
Studenten skal tilegne seg grunnleggende designkompetanse som omfatter markedsforståelse, konseptutvikling, visuelle og digitale virkemidler, 3D simulering og produksjonsprosesser. Faginnholdet i emnet omfatter informasjonsinnhenting for produktutvikling til en målgruppe og et marked. Studenten vil arbeide med digitale og teknologiske verktøy som kan forenkle kommunikasjon av idéer og produkter i utviklingsprosesser. Det blir lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis.
-
Recommended preliminary courses
Bestått KDM1200 Faglig fordypning
-
Required preliminary courses
Ingen
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan tilegne seg en grunnleggende markedsforståelse ved å se sammenhengen mellom det kommersielle og kreative aspektet ved en designprosess.
- har grunnleggende kunnskap om ny teknologi og digitale verktøy for å kunne gjennomføre designprosjekter med faglig fordypning i et bærekraftig perspektiv.
- er kjent med prosesser og metoder for utvikling av designkonsepter og produkter.
- kan anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet.
Ferdigheter
Studenten:
- kan videreutvikle designkonsepter og -produkter som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
- kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle ulike designprosjekt
- kan reflektere skriftlig over hvordan ny teknologi og digitale verktøy kan bidra til å endre profesjonsrollen.
- kan identifisere og analysere relevant informasjon for å utvikle et kommersielt designprosjekt som bidrar til bærekraftig utvikling av motefeltet.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter og bruke digitale verktøy i innovasjon og nyskapning.
- kan formidle designperspektiver, analyser og løsninger visuelt, digitalt, muntlig og skriftlig.
- kan kritisk vurdere faglige og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og globalt perspektiv og presentere disse.
-
Teaching and learning methods
Emnet er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig arbeid med valgt tema. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige diskusjoner. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter annet relevant fagstoff utover pensum og bruker læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
-
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i praktisk og skriftlig arbeid, samt oversikt over utvalgt faglitteratur.
-
Assessment
Eksamen er to-delt mappeeksamen med et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig oppgave. Eksamensprosjektet er en individuell oppgave.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
- Praktisk-estetisk arbeid
- Den praktiske-estetiske delen av oppgaven er å designe en digital kolleksjon innenfor et selvvalgt tema som tilhører emnet.
- Dokumentasjonsmappe av arbeidsprosessen som viser til valg av arbeidsmetoder og verktøyer, innhenting av inspirasjonsmateriale for det visuelle og skriftlige arbeidet og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt i prosessen.
- Skriftlig del
- Skriftlig oppgave som beskriver og drøfter det praktisk-estetiske arbeidet ut fra fagteori og egen prosess. Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum og selvvalgt tilleggslitteratur skal anvendes. Omfang: Ca. 1500 ord. Den praktisk-estetiske og skriftlige oppgavebesvarelsen sensureres samlet. Eksamensresultatet kan påklages.
- Praktisk-estetisk arbeid
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F
-
Examiners
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Course contact person
Sissel Isachsen
-
Overlapping courses
Emnet overlapper med KDM 2040 og KDM 2500.