Programplaner og emneplaner - Student
KDM2070 Esthetics, markets, and 3D virtual fashion-design Course description
- Course name in Norwegian
- Estetikk, marked og 3D virtuell motedesign
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må være tatt opp på studiet.
Recommended preliminary courses
Bestått KDM1200 Faglig fordypning
Required preliminary courses
Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
- kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
- kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
- kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
- kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
- kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
- kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
- kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer
Ferdigheter
Studenten kan
- samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
- kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale læringsressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- 2 individuelle prosessbeskrivelser (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter.
Arbeidskrav i INTER1100:«Den samme ungen - ulike arenaer»
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Course requirements
Individuell klinisk og muntlig eksamen, over en dag.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en ekstern og en intern sensor ved klinisk og muntlig eksamen.
Grading scale
- 10 studiepoeng overlapp med ORTO1300 Transtibial- og transfemoralprotese.
Examiners
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Course contact person
Sissel Isachsen
Overlapping courses
Emnet overlapper med KDM 2040 og KDM 2500.