Programplaner og emneplaner - Student
KDM2060 Fashion-design and sustainable production Course description
- Course name in Norwegian
- Motedesign og produksjon for bærekraft
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir kompetanse for arbeid med design- og produksjon i mote- og tekstilbransje. Emnet omhandler eksperimentering i form, teknikk- og materialbruk i design for bærekraft. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis.
Emnet fokuserer på refleksjon og analyse innenfor segmentet Ready to Wear (RTW), arbeid med konsept, design, funksjon, material og teknikk, samt visualisering og dokumentasjon av motefaglig arbeidsprosess. Digitale verktøy innen mønsterkonstruksjonsprogram inngår i emnet.
Det legges vekt på eksperimentering, bærekraftige valg og nytenkning når det kommer til faglig identitet og eget uttrykk.
Praksisforberedende arbeid vil inngå i emnet.
Recommended preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Oppgave i grupper på tre studenter, i form av digitalt sammensatt tekst (video på 3-5 minutter, spill, quiz, e.l.) og tekst på 500 ord +/- 10%. Formålet med oppgaven er arbeid med formidling av fagstoff og undervisning av strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå.
- Tre timers individuell skriftlig oppgave under tilsyn i engelsk struktur fra lyd- til tekstnivå. Skriveoppgaven gjennomføres i en undervisningstime på campus.
- Skriftlig oppgave i praksisgrupper med omfang på 1000 ord +/- 10 %. Oppgaven knytter undervisningen i faget sammen med erfaringer i praksis gjennom elevtekstanalyse. Formålet med oppgaven er arbeid med grunnleggende ferdigheter og vurdering.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper.
- har kunnskap om tekstile produkters livsløp og deres positive og negative miljøpåvirkning.
- har kunnskap om prinsipper og praksiser i design for bærekraft, og hvordan disse kan praktiseres i motedesign.
- har kunnskap om fagteori i design for bærekraft og relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet.
Ferdigheter
Studenten
- kan designe et eget konsept og utvikle en egen kolleksjon
- kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy.
- kan utvikle eget konsept og bygge en egen kolleksjon basert på design for bærekraftig utvikling.
- kan anvende teoretiske kilder om tekstile materialer og design for bærekraft i skriftlige refleksjoner.
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og reflektere over helse, miljø og sikkerhet (HMS) i motedesign og -produksjon.
- har kjennskap til design og produksjon av klær og tekstiler i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer.
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter på en selvstendig måte.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige diskusjoner. Faglig diskusjon vil handle om hvordan design for bærekraft kan utvikles og praktiseres i motefeltet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum. Det oppfordres til å bruke universitetsbiblioteket og de ressursene som tilbys der.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen og består av:
- Midtveisseminar som viser oppgavens problemområde, inspirasjonsmaterialer, moodboard, kolleksjonsoppbygging, referanse av kilder
- En toile som viser silhuett, volum og detaljer
- Forslag til materialprøver
- Utvikling av to digitale utkast til konstruksjon av plagg
Assessment
Eksamen er en to-delt mappeeksamen med en prototyp fra kolleksjonen og en skriftlig oppgave. Eksamensprosjektet er en individuell oppgave.
- Praktisk-estetisk prosjekt
- Den praktiske delen av oppgaven er å designe en minikolleksjon innenfor segmentet Ready to Wear på 4-6 antrekk, og produsere et av disse antrekkene
- Skriftlig del
- Den skriftlige delen av oppgavebesvarelsen beskriver og drøfter problemstillingen ut fra fagteori og egen prosess fra ide til ferdig produkt
- Dokumentasjonen skal belyse refleksjon rundt motedesign for bærekraft.
- Oppgavebesvarelsen skal følge retningslinjer for akademisk skriving og relevant pensum skal anvendes. Omfang: Ca. 2000-2500 ord.
Den praktiske og skriftlige oppgavebesvarelsen sensureres samlet. Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
Grading scale
Ingen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har detaljert kunnskap om tilegnelse av ordtilfang og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner til et rikt utvalg litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan kartlegge og vurdere grunnleggende språkferdigheter, sette i verk tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
- kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
Course contact person
Se fagplanen.
Overlapping courses
Eksamensform
Muntlig eksamen i par (ev. individuelt hvis nødvendig ut fra studenttall) med varighet 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 10 minutter per par til spørsmål fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil eksamen i par kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.