EPN-V2

KDM1200 Subject areas - specialisation Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Recommended preliminary courses

Bestått KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende emneområder eller tilsvarende.

Required preliminary courses

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
  • kan anvende relevant teori i egne prosjekt
  • har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
  • kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
  • kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
  • kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
  • har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
  • kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.

Teaching and learning methods

Læreren med forskerblikk

  • Anvendt språklæringsteori
  • Skriving og lesing som prosess.
  • Lesing og skriving av akademiske fagtekster.
  • Arbeid med utvikling og vurdering av alle grunnleggende ferdigheter i faget.
  • Læreplan, læremidler og styringsdokumenter som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget.
  • Tverrfaglige prosjekter i undervisningen.

Sentralt i emnet er arbeidet med semesteroppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Undervisningen i emne 4 for studentene som tar faget i 3. studieåret skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for FoU-oppgavearbeidet:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Jersey (individuelt arbeid)

Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfatte:

• En personlig innrettet grunnform til jersey overdel uten tilleggsvidde og bukse elastisk materiale og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.

• Et konstruert mønster av overdel med tilleggsvidde

• Diverse sømprøver i elastiske materialer

  • Arbeidskrav 2: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid)

En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori/historie brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven løses individuelt. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.

Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen.

Individuell mappeeksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.