Programplaner og emneplaner - Student
KDM1200 Subject areas - specialisation Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter i design, mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Det gis også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere for og formidle skapende prosesser. Semesteret har i tillegg undervisning i tekstilkunnskap, material- og miljølære, Illustrator eller tilsvarende, motehistorie og foto. Emnet er organisert i form av fire prosjekter, der det fjerde prosjektet er et avsluttende eksamensprosjekt.
Prosjekter i emnet
Tema: Jersey/elastiske materialer, Jeans, design og motehistorie, Grunnform overdel og manipulering av innsnitt og avsluttende eksamen.
Prosjektene har til felles at det jobbes med design og bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg videreutvikles kunnskapen i mønsterkonstruksjon og tilpassing av plagg, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om krav til innlevering.
Prosjekt: Jersey (individuelt arbeid) Prosjektet tar for seg grunnleggende mønsterkonstruksjon og sømteknikker i jersey/elastiske materialer. Det vil bli gjennomgått konstruksjon av overdel med og uten tilleggsvidde og bukser med og uten tilleggsvidde.
Prosjekt: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid) En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Prosjektet setter søkelys på innføring i og bruk av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt formidling av motehistorie. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme en liten kolleksjon jeans, inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg under perioden. I prosjektet tilegner og videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i bruk av teori og design, mønsterkonstruksjon og søm i tillegg til tilpassing av grunnform bukse. Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.
Prosjekt: Overdel grunnform og manipulering av innsnitt (individuelt arbeid) Tilpassing av overdel og erme med tilleggsvidde. Videreutvikling av mønsterkonstruksjon gjennom manipulering av innsnitt og utspiling.
Prosjekt: Avsluttende eksamen Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid) Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Recommended preliminary courses
Eksamen er individueli semesteroppgave i form av et essay på mellom 10 -12 sider som inneholder kvalitetsvurdering av en case fra kulturlivet.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon essayet til sensur én gang.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
- kan anvende relevant teori i egne prosjekt
- har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter
Ferdigheter
Studenten
- kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
- kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
- kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
- kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
- har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
- kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
Vi erfarer og vurderer kvaliteter og verdier ved kulturen vi er en del av hele tiden enten det er i profesjonell eller privat sammenheng. I emnet studeres og praktiseres kvalitetsvurderinger av litteratur og andre kunst- og kulturuttrykk i ulike sammenhenger. Samspillet mellom verket, konteksten og den som vurderer, er sentralt i emnet. Målet for emnet er å utvikle egen, profesjonell dømmekraft og et eget «blikk» for hvordan institusjonelle rammer legger føringer for kvalitets- og verdivurdering, hva som blir synlig og usynlig i kulturlivet. Gjennom øvelse, og diskusjon av egne og andres normer og kriterier i møte med konkrete verk, oppøves studentenes evne til å sette ord på egne erfaringer, utvikle kritisk tenkning og utøve godt skjønn. Gjennom teorier om dømmekraft og kvalitet utvikles et grunnlag for å forstå kvalitetsvurderingens betydning i kulturlivet. Eksempler som er relevante å studere i emnet er: museers utstillinger, bibliotekenes bokprat eller formidling på tik-tok, kulturrådets vurderinger for innkjøp eller støtte, avisers kunst- og litteraturkritikk, NRKs litteratur- og kunstprogrammer, festivaler, amatørkritikk, fan fiction, teateroppsetninger, eller kulturpolitiske dokumenter.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- solid kunnskap om skjønnsutøvelse og kvalitetsvurdering i kulturlivet.
- inngående forståelse av begreper som smak, verdi og kvalitet i en litteratur- og kulturturkontekst.
- inngående innsikt i samspillet mellom kulturpolitiske, estetiske og etiske problemstillinger knyttet til kvalitet og vurdering i samtidens kulturliv.
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering (betydningen, begrensningen og betingelsene) i institusjoner som for eksempel bibliotek, forlag, NRK, museer og teatre.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre selvstendige vurdering av litterære tekster og eller andre kulturuttrykk.
- kritisk diskutere kvalitetsvurdering i kultursektoren, både skriftlig og muntlig.
- skrive faglig og resonerende om kvalitetsvurdering i kulturlivet og formidle eget faglig arbeid muntlig.
- argumentere for for valg av relevant teori og selvstendig bruk av denne i sitt arbeide.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egne og andres faglige arbeid.
- kan formidle faglige problemstillinger fra emnet på ulike nivå.
- har forståelse for og innsikt i kvalitetsvurderinger i kulturinstitusjoner.
Grading scale
Emnet er samlingsbasert og foregår på campus. Arbeidsformene er forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning og øvelser.
Examiners
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1. I arbeidskravet skal studentene presentere grunnideen i essayet de skal levere til eksamen. Presentasjonen er muntlig og varer 10-15 minutter. Tilbakemelding på presentasjonen skjer i plenum. Formålet med arbeidskravet er formidling av et fagstoff.
- Det er krav om obligatorisk oppmøte ved 2 av 3 samlinger. Kravet er begrunnet i emnets faglige aktiviteter og form: emnet er seminarbasert og i undervisningssituasjonen øver studentene praktisk på vurdering. Manglende oppmøte kan bli kompensert av muntlige eller skriftlige oppgaver gitt av emneansvarlig.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon 1 gang innen angitt frist.