EPN-V2

KDM1200 Subject areas - specialisation Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter i design, mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Det gis også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere for og formidle skapende prosesser. Semesteret har i tillegg undervisning i tekstilkunnskap, material- og miljølære, Illustrator eller tilsvarende, motehistorie og foto. Emnet er organisert i form av fire prosjekter, der det fjerde prosjektet er et avsluttende eksamensprosjekt.

Prosjekter i emnet

Tema: Jersey/elastiske materialer, Jeans, design og motehistorie, Grunnform overdel og manipulering av innsnitt og avsluttende eksamen.

Prosjektene har til felles at det jobbes med design og bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg videreutvikles kunnskapen i mønsterkonstruksjon og tilpassing av plagg, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om krav til innlevering.

Prosjekt: Jersey (individuelt arbeid) Prosjektet tar for seg grunnleggende mønsterkonstruksjon og sømteknikker i jersey/elastiske materialer. Det vil bli gjennomgått konstruksjon av overdel med og uten tilleggsvidde og bukser med og uten tilleggsvidde.

Prosjekt: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid) En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Prosjektet setter søkelys på innføring i og bruk av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt formidling av motehistorie. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme en liten kolleksjon jeans, inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg under perioden. I prosjektet tilegner og videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i bruk av teori og design, mønsterkonstruksjon og søm i tillegg til tilpassing av grunnform bukse. Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.

Prosjekt: Overdel grunnform og manipulering av innsnitt (individuelt arbeid) Tilpassing av overdel og erme med tilleggsvidde. Videreutvikling av mønsterkonstruksjon gjennom manipulering av innsnitt og utspiling.

Prosjekt: Avsluttende eksamen Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid) Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen.

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

Recommended preliminary courses

Bestått KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende emneområder eller tilsvarende.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
  • kan anvende relevant teori i egne prosjekt
  • har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
  • kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
  • kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
  • kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
  • har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
  • kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.

Teaching and learning methods

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Jersey (individuelt arbeid)

Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfatte:

• En personlig innrettet grunnform til jersey overdel uten tilleggsvidde og bukse elastisk materiale og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.

• Et konstruert mønster av overdel med tilleggsvidde

• Diverse sømprøver i elastiske materialer

  • Arbeidskrav 2: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid)

En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori/historie brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven løses individuelt. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.

Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen.

Individuell mappeeksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Eksamensresultatet kan påklages.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.