EPN-V2

KDM1200 Subject areas - specialisation Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter, som mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Emnet gir også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere og formidle skapende prosesser.

Emnet er organisert i form av tre prosjekter der det tredje prosjektet er et eksamensprosjekt.

Recommended preliminary courses

Language of instruction: Norwegian

The purpose of this course is to introduce students to the framework conditions, theory and research in mental health care.

Research, treatment, care and preventive work with people with mental health conditions requires an interdisciplinary understanding and approach. The course discusses basic concepts such as mental health, mental health complaints, substance abuse and dependency problems related to mental health care. It has an emphasis on a biopsychosocial model for individually-adapted prevention and care across disciplines and different mental health complaints, substance abuse and dependency problems. Ethical aspects and the relationship between mental health care workers and users/patients will be thematised throughout the course.

Master's Degree Programme in Health Sciences - specialisation in Mental Healthcare and Advanced Programme in Mental Health Care is carried out jointly.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
  • kan anvende relevant teori i egne prosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
  • kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
  • kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
  • har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn

Content

Admission to the programme.

Teaching and learning methods

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

Arbeidskrav, prosjekt 1. Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk (individuelt arbeid)

En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfattes av følgende:

  • En personlig innrettet grunnform til skjørt, overdel og bukse og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
  • Et enkelt plagg der kunnskapene om mønsterkonstruksjon videreføres på en personlig måte.

Arbeidskrav, prosjekt 2. Mote og moteteori(individuelt-/ gruppearbeid)

Arbeidskravet er todelt:

  • En muntlig og visuell presentasjonsoppgave (gruppearbeid): Gruppen skal vise hvordan fagfeltets teorier/ideologier og refleksjoner har fått innvirkning på profesjonelle designeres visuelle arbeid. Det skal anvendes relevant litteratur i arbeidet.
  • En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten/ gruppen skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskrav gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 8 uker før innleveringsfristen. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet.

Både del 1 og del 2 av eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
  • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
  • Anvendelse av og refleksjon over relevant teori.
  • Bruk av egnede visuelle virkemidler i presentasjonen av oppgaven.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.