EPN-V2

KDM1100 Ideation and basic knowledge Course description

Course name in Norwegian
Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
    • har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
    • har kunnskap om relevant teori

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan synliggjøre og formidle idéer
    • kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
    • kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
    • kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til samtidens moteretninger
    • kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
    • kan reflektere over eget arbeid
    • kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
    • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • Content

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1. Idéutvikling (om lag to uker, gruppearbeid):

    • Prosjektet er en introduksjon til motestudiet og fokuserer på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. Presentasjon av ulike moteuttrykk står også sentralt i prosjektet.

    Prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (om lag åtte uker, individuelt arbeid):

    • Prosjektet gir opplæring i ulike teknikker knyttet til drapering og sømteknikk, samt generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser.

    Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid):

    • Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

  • Teaching and learning methods

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgendearbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav, prosjekt 1. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid)

    En praktisk og skriftlig oppgave som omfattes av følgende:

    • Fem til ti utprøvinger av ulike draperingsteknikker.
    • Fem til ti prøvelapper av ulike sammenføyningsteknikker.
    • Sømtekniske prøvelapper av fasongbelegg og kantinger.
    • Et eksperimentelt plagg der en av draperingsteknikkene benyttes.
    • En kort, skriftlig begrunnelse for valg av teknikk og materiale (om lag 1000 ord).

    Studenten får muntlig tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet.

    Både del 1 og del 2 av eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
    • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
    • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
    • Anvendelse og refleksjon over relevant teori.
    • Bruk av egnede visuelle virkemidler i presentasjonen av oppgaven.

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.