Programplaner og emneplaner - Student
KDM1100 Ideation and basic knowledge Course description
- Course name in Norwegian
- Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
FALL 2016
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
- har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
- har kunnskap om relevant teori
Ferdigheter
Studenten
- kan synliggjøre og formidle idéer
- kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
- kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
- kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til samtidens moteretninger
- kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
- kan reflektere over eget arbeid
- kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1. Idéutvikling (om lag to uker, gruppearbeid):
- Prosjektet er en introduksjon til motestudiet og fokuserer på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. Presentasjon av ulike moteuttrykk står også sentralt i prosjektet.
Prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (om lag åtte uker, individuelt arbeid):
- Prosjektet gir opplæring i ulike teknikker knyttet til drapering og sømteknikk, samt generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser.
Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid):
- Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgendearbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid)
En praktisk og skriftlig oppgave som omfattes av følgende:
- Fem til ti utprøvinger av ulike draperingsteknikker.
- Fem til ti prøvelapper av ulike sammenføyningsteknikker.
- Sømtekniske prøvelapper av fasongbelegg og kantinger.
- Et eksperimentelt plagg der en av draperingsteknikkene benyttes.
- En kort, skriftlig begrunnelse for valg av teknikk og materiale (om lag 1000 ord).
Studenten får muntlig tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen og sensorordning
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet.
Både del 1 og del 2 av eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Anvendelse og refleksjon over relevant teori.
- Bruk av egnede visuelle virkemidler i presentasjonen av oppgaven.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Sensorordning: To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Pensumliste
Mote og produksjon KD1
Ersmann, Ö. (1999). Mönster och konstruktioner . Stockholm: Natur och Kultur/LTs Förlag. 300 sider
Riegelman, N. (2014). Colors For Fashion. Los Angeles: 9 Heads Media. 100 sider.
Mbonu, E. (2014). Fashion Design Reseacher. London : Laurence King Publisher. 192 sider.
Baugh, G. (2011). The Fashion Designer`s Textile Directory: The Creative Use of Fabrics in Design . London: Thames and Hudson Ltd. 320 sider.
Kompendier: Artikler, brukerveiledninger og nettsteder knyttet til undervisning/forelesningene, om lag 200 sider.
Tilleggslitteratur Mote og Produksjon
Black, S. (2006). Fashioning Fabrics, Contemporary textiles in fashion . London: Black Dog Publishing. 200 sider.
Jones, J. S. (2008). Motedesign. Oslo: Yrkeslitteratur as. 230 sider.
Fellesfag
Digitale medier
Erichsen, H. S. (2009). Mediedesign 3.5 bilde - tekst - lyd . Oslo: Gan Aschehoug forlag. 246 sider.
Kompendier, brukerveiledninger og nettsteder knyttet til forelesningene, om lag 100 sider
Motehistorie
Tortora, P. G. & Eubank, K. (2010). Survey of Historic Costume. A history of Western Dress. New York: Queens College of the City University of New York. Et utvalg av ca. 200 sider.
Kompendium/artikkelsamling: Ca. 50 sider.
Moteteori
Barnard, M. (red.) (2007): Fashion Theory: A reader , Routledge, London. Et utvalg av ca. 100 sider.
Nordgård, K. m.fl. (2008). Motepilot. En undersøkelse av det norske motedesignfeltet , Oslo: KHiO (fakultet for design) & HiO (avdeling for estetiske fag). (30 sider)
Welters, Linda og Abby Lillethun (red.) (2011): The Fashion Reader, Berg Publisher. Et utvalg av ca. 100 sider.
Kompendium/artikkelsamling: Ca. 50 sider.
Material- og miljølære
Diverse kompendier på til sammen ca. 100 sider.
Nilsen, Gerd Uri, & Nilsen, Kjell (oversettere). (1995). Materialkunnskap. Tekstil : Yrkeslitteratur.