Programplaner og emneplaner - Student
KDK3010 Art, Mediation and Context Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og kontekst
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Recommended preliminary courses
Passed KDK2110 Art, Space and Dissemination
Learning outcomes
Det benyttes intern og ekstern sensor for begge eksamensdeler. Alle besvarelser sensureres av to sensorer.
Teaching and learning methods
I bacheloroppgaven anvender studenten teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studentene velger selv tema for oppgaven.
Studentene kan velge mellom tre ulike oppgavetyper:
i) Skriftlig bacheloroppgave
Skriftlige bacheloroppgaver skrives normalt individuelt. Den skriftlige bacheloroppgaven har form av et mindre vitenskapelig arbeid. Studenten skal vise fakta- og teorikunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å sette denne kunnskapen inn i en sammenheng og evnen til selvstendig og nyansert drøfting. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder. Omfanget av den skriftlige bacheloroppgaven (se Vurdering) skal normalt være 20-25 sider. Omfanget på den skriftlige oppgaven utført i grupper kan maksimalt være 40 sider.
ii) Produksjonsoppgave
Produksjonsoppgaver utarbeides normalt i grupper på to-tre studenter, men kan etter særskilt søknad også løses individuelt eller i grupper på opptil fem studenter. Produksjonsoppgaven har form av en medieproduksjon med et analytisk refleksjonsnotat. Medieproduktet skal være gjennomarbeidet i ulike kombinasjoner av tekst, lyd og bilde, med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidler skal brukes både kreativt og kontrollert. Studentene skal i produksjonsrapporten analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av oppsatt teori og bakgrunnslitteratur. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder. Studenten skal vise praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt. Omfanget av en produksjonsoppgave avhenger av medieproduktet og gruppens størrelse. Omfanget av produksjonen avtales med veileder. Produksjonsrapport skal utgjøre ca. 10 sider pr. person.
iii) Kombinasjonsoppgave
Kombinasjonsoppgaver utarbeides individuelt eller i mindre grupper. Kombinasjonsoppgaven består av en mindre medieproduksjon og en skriftlig del. Medieproduktet kan være praktiske eksempler tilknyttet den skriftlige delen, eller være et selvstendig medieprodukt som drøftes opp mot relevant teori i den skriftlige delen. Studenten skal vise praktiske og teoretiske kunnskaper innenfor rammene av studieplanens områder og målsetninger, samt sin evne til å bruke denne kunnskapen kreativt og selvstendig i et medieprodukt. Endelig problemstilling utformes i samarbeid med veileder. Omfanget av en kombinasjonsoppgave (se Vurdering) avhenger av medieproduktets karakter og gruppens størrelse. For enkeltstudenter vil dette tilsvare 15-25 sider og for grupper maksimalt 40 sider. Grafikk, tabeller og liknende kommer i tillegg til oppgitt lengde. Omfanget av oppgavens enkelte deler avtales med veileder.
Course requirements
In order to be permitted to sit the exam, the following compulsory coursework must have been completed and approved:
Coursework requirements, project 1: Practical work training (individual work)
- Constructive participation in the practical training enterprise/institution’s activities
- Weekly logs from the practical training period (submitted in Canvas)
- A written report on the practical training (approx. 3000 to 3500 words,) describing the student’s experience seen in the context of the art field
- An oral and visual presentation of the student’s experience from the practical training enterprise/institution (based on the written report)
The required coursework is assessed as approved/not approved
Compulsory attendance at teaching activities:
The student cannot be absent for more than 20% of the course.
Assessment
The exam (project 2) consists of the following two parts:
1. An artistic work with a dissemination text of 200 words (+/-10%)
2. An academic text of 2000 words (+/-10%)
The two parts are assessed together. The exam result can be appealed.
Absence - fail
Students who do not take the exam due to valid absence, or who are awarded an F grade for the bachelor’s thesis, can register for a resit/rescheduled exam.
If the student is taking the resit exam, the bachelor’s thesis that was given an F grade in the ordinary exam must be significantly reworked/improved. If the student is taking the rescheduled exam, the bachelor’s thesis must be submitted pursuant to agreement with the faculty administration.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted as long as rules for citing sources are followed.
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
The exam will be assessed by two internal examiners. The course may be selected for grading by external examiners.
Course contact person
Kamilla Freyr
Overlapping courses
The course has 30 ECTS overlapping content towards KDK3000.