Programplaner og emneplaner - Student
KDK3000 Art, Dissemination and Context Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og kontekst
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 40.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisforberedende prosjekt som etterfølges av en praksisperiode på om lag 10 uker. Undervisning i vitenskapsteori- og metode, forretningsforståelse, prosjektledelse, samt arbeidet med «Åpen dag» ved HiOA inngår i emnet i tillegg til prosjektene. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser, undersøkelsen av et problemområde, og drøfting av dette i relasjon til praksisfeltet. Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Required preliminary courses
Bestått KDK2000 Visuell kommunikasjon 2.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike kunstformidlingsstrategier og hvordan de virker i ulike kontekster
- har kunnskap om praksisfeltet
- har kunnskap i kunstteori
- har kunnskap om ulike stadier i en utstillingsproduksjon
- har kunnskap om vitenskapsteori og - metode
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan synliggjøre teoretisk kunnskap og refleksjon, knyttet til fagområdet kunst og formidling, skriftlig, muntlig, visuelt og digitalt
- kan reflektere over og se eget arbeid i sammenheng med praksisfeltet
- kan undersøke og anvende relevant teori
- kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
- kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende relevante metoder, kunst- og vitenskapsteori
- kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for idéutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
- har en oppøvet evne til kritisk tenkning
- kjenner til ulike innovasjonsprosesser
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
Content
Prosjekter i emnet Prosjekt 1.
Faglig identitet. Utstilling og portefølje (om lag 4 uker, individuelt- og gruppearbeid)
I prosjektet eksperimenteres det med ulike formidlingsstrategier og praksiser for kontekstualisering av kunst. Perioden vektlegger både praktisk-estetisk arbeid og teoretisk refleksjon. I perioden arbeides det med planlegging og tilrettelegging for praktisk arbeid.
Prosjekt 2. Praktisk arbeidstrening (om lag 10 uker, individuelt arbeid)
Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.
Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag 10 uker, individuelt arbeid)
I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i det offentlige rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en praktisk-estetisk sammenheng. Prosjektet er et forberedende prosjekt til bacheloroppgaven som tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Teaching and learning methods
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og praktisk-estetisk skapende arbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.
Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1. Faglig identitet - Utstilling og portefølje (individuelt- og gruppe arbeid)
- En portefølje (individuelt arbeid)
- Utarbeidelse og gjennomføring av en utstilling (individuelt- og gruppearbeid)
Arbeidskrav, prosjekt 2. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)
- Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
- Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Fronter)
- En skriftlig praksisrapport (om lag 3500-4000 ord) med en visuell profil der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
- En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen.
Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 8000 ord.
Fravær - ikke bestått Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Grading scale
Bestått/ ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.