EPN-V2

KDK2110 Art, Space and Dissemination Course description

Course name in Norwegian
Kunst, rom og formidling
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Recommended preliminary courses

KD2000 Entrepreneurship in art and design.

Required preliminary courses

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensorer.

Learning outcomes

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Teaching and learning methods

I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Prosjektskisse og oppgavens problemstilling skal godkjennes av veileder før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres på annet vis og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde refleksjoner om ulike valg og pedagogiske perspektiver relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Course requirements

Project 1: Art, space and installation (individual work):

  • A work of installation art
  • A exhibition text (maximum 200 words)
  • An oral presentation
  • Exhibition

Project 2: Mediation of art in practice (group work):

  • A group report (the number of words depends on the project and will be specified in the project assignment).
  • An oral and visual group presentation.

The coursework requirements are assessed as approved/not approved.

Mandatory attendance

Mandatory attendance of 80% is required. In order to sit the exam, the student's absence must not exceed 20%.

Assessment

The exam project is individual and comprises the following three interrelated parts

1. A three-dimensional work of art

2. An exhibition text (maximum 200 words)

3. An oral presentation

The exam is assessed as a whole as a portfolio.

The exam result cannot be appealed.

Valid absence - fail

Students who do not take the exam due to valid absence, or who are awarded an F grade, can register for a resit/rescheduled exam

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade: A-F

Examiners

Two internal examiner. External sensor is used regularly.

Course contact person

Ilmi G. Mathiesen