EPN-V2

KDK1700 Art or design Course description

Course name in Norwegian
Kunst eller design
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang seks timer.

Recommended preliminary courses

Anbefalte forkunnskaper er KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser, KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier, KDK1500 Eksperimenteringer og motsetninger, KDK1600 Grunnleggende innføring i kunstformidling

Learning outcomes

Ingen hjelpemidler tillatt.

Teaching and learning methods

Gradert karakter A-F.

Course requirements

Intern og ekstern sensor.

Assessment

Eksamen er individuell og omfatter:

  • Et praktisk arbeid utført med digital programvare
  • En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Kjemi 2

Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.

  • Organiske stoffer i hverdagen.
  • Næringsstoffer.
  • Beregninger og tillaging av løsninger.
  • Mer om syrer og baser.
  • Mer om redoksreaksjoner.

Fysikk 2

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • solsystemet, universet, universets utvikling, romfart og romforskning
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi.
  • Om praktisk arbeid i fysikk.

Teknologi i skolen 2

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektronikk og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Det miljøbevisste mennesket

Emnet omfatter kunnskap om miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Hovedemnet er delvis prosjektorganisert.

  • Jordas klima.
  • Den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og global oppvarming, årsaker, konsekvenser og tiltak.
  • Effekten av ozonlaget, endring av ozonlaget, årsaker, konsekvenser og tiltak.
  • Bærekraftig utvikling og miljøutfordringer.

Kropp og helse 2

Emnet gir mer kunnskap om kroppens organsystemer og en innføring i cellenes biologi og hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet. Emnet går videre på didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

  • Cellebiologi.
  • DNA-molekylet og genetikk.
  • Litt om bioteknologi.
  • Organsystemer:
    • Nervesystemet.
    • Hormoner.
    • Immunforsvaret.
    • Urinveissystemet.
  • Rusmidler og skader fra rusmidler.

Jorda, planeten som ble levende 2

I fjerde studieår omfatter emnet evolusjonsteorien og hvordan planter og dyr tilpasser seg miljøet.

  • Darwins evolusjonsteori, tidlige teorier om utvikling og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi.
  • Biologiske mekanismer bak evolusjon; naturlig seleksjon og hvordan populasjoner og arter endres over tid.
  • Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.

Å være lærer i naturfag 2

Naturfagdidaktiske forskningsprosjekter nasjonalt og internasjonalt, f.eks. TIMSS, PISA og ROSE

  • Ulike arbeidsformer i naturfag.
  • Om rollen som fagansvarlig i naturfag.
  • Vurdering i naturfag.
  • Studietur til ASE-konferansen i England.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått

Examiners

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course contact person

Birte Brekketo

Overlapping courses

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot KDK1200.