EPN-V2

KDK1700 Art or design Course description

Course name in Norwegian
Kunst eller design
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Dette er et emne der grensene mellom kunst og design undersøkes. Studentene velger seg et allerede eksisterende tredimensjonalt objekt, for eksempel en gjenstand, fra design- eller kunsthistorien. Denne gjenstanden undersøkes gjennom tegning ved bruk av digital programvare. Videre skal studenten finne frem til relevant teori om objektet som er valgt.

Recommended preliminary courses

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav

  • planlegging, gjennomføring og presentasjon av kunstnerisk fortellerpraksis på ti timer, gjennomføres individuelt
  • åtte uformelle fortellerstunder i nærmiljøet og én kort logg fra de åtte fortellerstundene presentert gjennom et digitalt medium.
  • gjennomføre tre fortellerstunder/fortellerforestillinger i en offentlig sammenheng
  • utarbeide skriftlig notat hvor man reflekterer og drøfter egen erfaring opp mot sentral teori
  • observere fem fortellerforestillinger med profesjonelle fortellere

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse. Herunder:

  • kunstnerisk praksis
  • offentlige fortellersituasjoner
  • instruksjon

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning og veiledning.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdighet og generelle kompetanse slik: 

Kunnskap  

Studenten  

  • skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie 

Ferdigheter  

Studenten  

  • kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk   
  • kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
  • kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
  • kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out

Generell kompetanse  

Studenten  

  • har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
  • skal kunne anvende relevant programvare  

Teaching and learning methods

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.  

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der. 

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd før studentene kan fremstille seg til eksamen. 

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være innfridd:  

  • muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar 

Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett. 

Obligatorisk tilstedeværelse: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. 

Assessment

Eksamen er individuell og omfatter:  

  • Et praktisk arbeid utført med digital programvare
  • En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.  

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.  

Eksamensresultatet kan påklages. 

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Forslag til endring:

Den muntlige fortellerkunsten er en kunstnerisk uttrykksform som hovedsakelig framføres som et scenisk solouttrykk. Muntlig fortellerkunst foregår som et åpent og direkte samspill mellom forteller og lyttere. Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i den muntlige forteller­kunstens praksis, egenart, teori, samt dens kunstneriske funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg muntlig kunstnerisk i ulike sammenhenger som på en scene, i et bibliotek, på museum og i skole og lignende. Muntlig fortellerkunst er et praksisnært emne.

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til muntlige fortellerkunstens egenart og historie
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale kunstneriske metoder og teorier i muntlig fortellerkunst
  • har kunnskap om narrativer, uttrykksform og virkemidler
  • har kunnskap om sammenheng mellom prosesser i målgrupper, samtid og narrativer
  • har kunnskap om kunstnerisk praksis som utforskning av muntlig fortellerkunst
  • kjenner til kunstnerisk utviklingsarbeid som forskingsmetode
  • har innsikt i relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan foreta egne kunstneriske valg basert på den muntlige fortellerkunstens egenart
  • kan utvikle og gjennomføre fortellerforestillinger for ulike målgrupper
  • kan beherske relevante kunstneriske virkemidler gjennom framføring i muntlig fortellerkunst
  • kan dokumentere og drøfte egen faglig utøvelse i muntlig fortellerkunst og justere denne under veiledning
  • kan tilrettelegge fortellerprosjekter for bestemte målgrupper
  • kan foreta vurdering av egen innsats som forteller i kunstnerisk praksis
  • kan utvikle egen fortellerpraksis i en kunstnerisk kontekst
  • kan ta i bruk forskning som grunnlag for egen fortellerpraksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre kunstneriske prosjekter samt vurdere relevante problemstillinger basert på muntlig fortellerkunsts egenart
  • kan ta i bruk og vurdere kunstneriske verktøy og virkemidler i utvikling av et eget kunstneriske prosjekt
  • kan reflektere over og redegjøre for egne og andres kunstneriske valg i en fortellerforestilling
  • kan analysere, drøfte og formidle eget og andres arbeid i muntlig fortellerkunst
  • kan anvende bruken av muntlig fortellerkunst som metode i en offentlig sammenheng ut fra etiske og estetiske kriterier
  • kan selvstendig ta i bruk dokumentasjonsformer som grunnlag for videre drøfting i muntlig fortellerkunst
  • kan reflektere, analysere og diskutere kunstneriske valg og bidra til utvikling av god fortellerpraksis
  • kan formidle sentralt fagstoff fra muntlig fortellerkunst både skriftlig, muntlig og gjennom relevante uttrykksformer

Course contact person

Læringen er basert på at den foregår sammen med andre. Det forutsetter derfor at studenten er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Emnet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet.

Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal kunne fortelle og legge til rette for fortellersituasjoner.

I løpet av studiet vil studenten møte følgende undervisnings - og læringsformer

  • kurs/workshop
  • Seminarer
  • Kunstnerisk prosjektarbeid
  • Instruksjon
  • Selvstudium
  • Muntlige og kunstneriske presentasjoner
  • Kunstneriske foredrag
  • framlegg
  • forestillinger

Overlapping courses

Eksamen i emnet er todelt:

1. Et muntlig og kunstnerisk framlegg

Det muntlige og kunstneriske framlegget har en varighet på 15 minutter og skal drøfte et emne innenfor faget som kandidaten finner relevant. I det muntlige og kunstneriske framlegget skal studenten drøfte sin erfaring fra emnet opp mot teori.

Vurderingen teller 20 prosent av sluttkarakteren.

2. Individuell vurdering av studenten i en fortellerforestilling med etterfølgende muntlig høring

Det gis tre ukers forberedelsestid. Det kunstneriske uttrykket har en varighet på 20 minutter. Den muntlige høringen varer i 10 minutter.

Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages. Vurderingen av det kunstneriske solouttrykket med muntlig høring teller 80 prosent av sluttkarakteren.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis en ukes forberedelsestid.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.