EPN-V2

KDK1700 Art or design Course description

Course name in Norwegian
Kunst eller design
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
  • kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
  • kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
  • innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
  • drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
  • drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
  • drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
  • kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdighet og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk
  • kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
  • kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
  • kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
  • skal kunne anvende relevant programvare

Teaching and learning methods

Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt stråle­behandling. Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.

Emnets omfang: 15 studiepoeng

  • Strålebiologi 6 studiepoeng
  • Behandlingsplanlegging 3 studiepoeng
  • Kvalitetssikring 1 studiepoeng
  • Praktisk stråleterapi 5 studiepoeng

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
  • har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
  • har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
  • har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
  • har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
  • har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
  • har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
  • har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlings­planlegging og kvalitetssikring
  • kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
  • kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
  • har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
  • kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggings­fasen for å vurdere behandlings­opplegg ut fra gitte vurderingskriterier
  • kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjonerings­mønster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlings­planlegging ved stråleterapi
  • kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problem­stillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
  • kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
  • har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi

Assessment

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighets­treninger med veiledning.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid

Grading scale

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler: 1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %) 2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.

Examiners

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt.

Del 2: Kalkulator

Course contact person

Birte Brekketo

Overlapping courses

Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelser