Programplaner og emneplaner - Student
KDK1400 Art and Dissemination in digital media Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst og formidling i digitale medier
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i ulike digitale medier og programvare egnet for bruk i fagområdet kunst og formidling.
Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.
Emnet har følgende innhold:
- Grafisk layout i kunst og formidling
- Digital bildeproduksjon
- Digital presentasjon
- Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer
Recommended preliminary courses
Gradert skala A - F
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om digitale medier og bruk av ulike programvarer i digital formidling
Ferdigheter
Studenten:
- kan benytte ulike digitale programmer i arbeid med kunst og formidling
- kan presentere og formidle et budskap digitalt
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer til ulike digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrett i forhold til digitale bildeuttrykk
Teaching and learning methods
I emnet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer og veiledning knyttet opp til emnets deler beskrevet under Innhold. Hensikten med emnet er å utvikle den enkeltes digitale kunnskaper, ferdigheter, og uttrykksevne.
Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i emnet (se også punktet Arbeidskrav) både munlig og skriftlig, og at studentene tilegner seg teoretiske- og praktiske ferdigheter gjennom diskusjoner, selvstudium og praktisk arbeid.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Course requirements
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.
Assessment
Mikroøkonomi tar utgangspunkt i den enkelte konsument og den enkelte bedrift for å forklare hvordan en avansert markedsøkonomi, som den norske, fungerer. Kjennskap til mikroøkonomisk teori er essensielt for å kunne analysere spørsmål om reguleringer av markeder, utforming av skattesystemet, nødvendigheten av offentlige tiltak, betydningen av usikkerhet for beslutninger mm.
I kursets første del går vi igjennom teori for konsumentenes valg av arbeid, fritid, sparing og konsumsammensetning. Vi ser også på hvordan usikkerhet påvirker disse valgene. Videre tar vi opp teorien for bedriftenes adferd. Her er fokuset bedriftenes valg av innsatsfaktorer, produksjonsvolum og pris. Til slutt i denne delen settes teoriene for konsumentenes og bedriftenes tilpasning sammen til en teori om markeder. Her studerer vi markedsformene perfekt konkurranse og monopolistisk konkurranse.
I kursets andre del analyserer vi offentlige goder, behovet for å kreve inn skatt samt samfunnsøkonomiske kostnader ved å kreve inn skatter. Videre studerer vi positive og negative eksternaliteter, og går kort inn på hvordan myndighetene kan korrigere for disse for å forbedre markedets funksjonsmåte. Vi ser også på stordriftsfordeler som gir opphav til fallende gjennomsnittskostnader, og hvordan såkalte naturlige monopoler kan reguleres.
Undervisningsspråk er engelsk.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- samfunnsøkonomisk teori om nyttemaksimering og profittmaksimering
- samfunnsøkonomisk teori om markeder
- samfunnsøkonomisk teori om skatt og andre offentlige intervensjoner i markeder
- nytte-kostnadsanalyse
Ferdigheter
Studenten
- har en analytisk tilnærming til løsning av problemer
- kan bruke matematikk for å systematisere og organisere kunnskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
- gjennomføre en nytte-kostnadsanalyse
- delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak
Grading scale
Undervisningen gis som en kombinasjon av vanlige forelesninger og øvinger. Øvingene er eksempler på eksamensoppgaver.
Examiners
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Course contact person
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
- One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
Overlapping courses
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.