EPN-V2

KDK1200 Art dissemination and Visual expressions Course description

Course name in Norwegian
Kunstformidling og visuelle uttrykksformer
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Selective Courses, Bachelor Programme in Art and Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Ingen ut over opptakskrav.

Recommended preliminary courses

Bygger på ELPE1300 elektriske kretser, ELPE1100 fysikk og kjemi, og ELFE1000 Matematikk 1000.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • metoder for modellering av enkle fysiske systemer
  • modellformer for dynamiske systemer ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer, tilstandsrom og transferfunksjoner
  • karakteristiske responser for 1. og 2. ordens systemer i tids- og frekvensplan
  • metoder for stabilitetsanalyse av åpne og tilbakekoplete systemer
  • Laplacetransformasjon og invers Laplacetransformasjon
  • numerisk simulering av dynamiske systemer med bruk av MATLAB/Simuling eller lignende

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sette opp matematiske modeller av enkle fysiske systemer
  • beskrive kontinuerlige, lineære dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer, tilstandsrom og transferfunksjoner og konvertere mellom ulike modellformer
  • identifisere 1. og 2. ordens systemer ut i fra deres respons i tids- og frekvensplan
  • utføre stabilitetsanalyser av åpne og tilbakekoplete systemer
  • utføre Laplacetransformasjon og invers Laplacetransformasjon
  • anvende Laplacebaserte teknikker for frekvens- og transientanalyse av 1. og 2. ordens systemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere et modelleringsproblem og spesifisere en løsningsmetodikk
  • identifisere en eller flere matematiske modeller som kan brukes til å løse reguleringstekniske problemer
  • drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen modellering av kontinuerlige dynamiske systemer
  • anvende kunnskapen innen automatisering og reguleringsteknikk.

Content

Project 1. Practical work and specialisation (approx. seven weeks - individual and group work)

The project gives students specialised knowledge in the use of tools, materials and techniques, and suitable work methods and aesthetic devices in students’ own work. The project concludes with an exhibition project, where the students plan and carry out a presentation or dissemination concept in groups.

Project 2. Presentation and art dissemination (approx. six weeks - individual and group work)

The project provides an introduction to different presentation and art dissemination strategies. The project period also provides an opportunity for specialisation in the application of theory in creative processes. The project concludes with an exhibition project, where the students plan and carry out a presentation or dissemination concept in groups.Project 3. Exam project (approx. six weeks, individual)

See below for more information about the exam.See the teaching plans for further information about the content of each project.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger kombinert med gruppearbeid, laboratoriearbeid og gjesteforelesninger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 laboratorieoppgaver med protokoll
  • 4 (av 5) øvinger

Assessment

Del 1: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 70%

Del 2: Prosjektoppgave, 5-20 sider, individuelt eller i gruppe som teller 30%

Begge eksamensdelene må være vurdert til E eller bedre for at studenten kan få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Del 1) Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler.

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Del 2) Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.