EPN-V2

KDK1200 Art dissemination and Visual expressions Course description

Course name in Norwegian
Kunstformidling og visuelle uttrykksformer
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Introduction

    Emnet bygger videre på den praktisk-estetiske kompetansen studenten har tilegnet seg, og gir en fordypning i utstillingsproblematikk og kunstformidling. Refleksjon, presentasjon og kommunikasjon står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.

  • Required preliminary courses

    Bestått KDK1100 Idéutvikling og grunnleggende teknikker.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om praktisk-estetiske uttrykk
    • har kunnskap om utstillingsproblematikk
    • kan anvende relevant fagterminologi og teori

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
    • kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt
    • kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og formidlingsstrategier
    • kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
    • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved formidlingskonsept og formidlingsstrategier
    • kan anvende digitale medier i arbeidet med kunst og formidling
  • Content

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1

    Praktisk arbeid og fordypning(om lag syv uker - individuelt og gruppearbeid).

    Prosjektet gir en fordypning i anvendelsen av redskap, materialer og teknikker, samt egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.

    Prosjekt 2

    Presentasjon og kunstformidling (om lag seks uker - individuelt og gruppearbeid).

    Prosjektet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Prosjektperioden gir også en fordypning i anvendelsen av teori i skapende prosesser. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.

    Prosjekt 3

    Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt).

    Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

  • Teaching and learning methods

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av emnet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav i prosjekt 1: Praktisk arbeid og fordypning (individuelt).

    • Et individuelt praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 1500 ord).

    Arbeidskrav i prosjekt 2: Presentasjon og kunstformidling (individuelt og gruppe).

    • Planlegging og gjennomføring av et formidlingskonsept. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord).
    • Skriftlig og teoretisk oppgave som knytter seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200).

    Arbeidskrav vurderes til Godkjent/ ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen og sensorordning

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

    Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

    Pensumliste

    Praktisk-estetiske fagområder

    Cooper, D. (2007) . Drawing and Perceiving: Real-World Drawing for Students of Architecture and Design, 4th Edition. Hoboken, N.J.: Wiley. 248 sider

    Mørstad, E. (2000). Visuell analyse. Oslo: Abstrakt forlag. 112 sider.

    Smith, R. (2009). Kunstnerens håndbok . København: Politikens forlag. 348 sider.

    Kompendium/artikkelsamling: ca. 100 sider

    Tilleggslitteratur i praktisk-estetiske emneområder

    Hornung, D. (2005). Colour, a workshop for artists and designers . London: Laurence King Publisher. 164 sider.

    Wong, W. (1993). Principles of Form and Design . New York: Van Nostrand Reinhold. 352 sider.

    Formidling

    Solhjell, D. (2007). Formidler og formidlet . Oslo: Universitetsforlaget. 254 sider*

    Kompendium/artikkelsamling: ca. 50 sider

    Tilleggslitteratur i formidling

    Benjamin, W. (2008). Kunstverket i reproduksjonsalderen (1936-39). K. Bale & A. Bø-Rygg (Red.) Estetisk teori - en antologi (s. 214-240) . Oslo: Universitetsforlaget

    Larsen, Lars B. (2006). Social Aesthetics . i Bishop, C. (Red.) Participation . (s.172-184) Cambridge: MIT Press

    Nesbit, M., Obrist, H. U., Tirivanija, R. (2006). What is a Station? i Bishop, C. (Red.) Participation . (s. 184-190) Cambridge: MIT Press

    Estetikk

    Bale, K. (2009). Estetikk: en innføring. Oslo: Pax. (178 sider)

    Kompendium/artikkelsamling: ca. 50 sider

    Tilleggslitteratur i estetikk

    Bø-Rygg, A., & Bale, K. (2008). Estetisk teori: en antologi. Oslo: Universitetsforlaget. Et utvalg på ca. 200 sider

    Kunsthistorie

    Gombrich, E. H. (2007). Kunstens historie . København: Gyldendal. 688 sider[1].

    Kompendium/artikkelsamling: ca. 50 sider

    Tilleggslitteratur i kunsthistorie

    Meyer, S. (2013). Kunst og visuell kultur . Oslo: Pax forlag A/S. 282 sider

    Digitale medier

    Erichsen, H., S. (2009). Mediedesign 3.5 bilde - tekst - lyd. Oslo: Gan Aschehoug forlag. 246 sider.

    Kompendier, brukerveiledninger og nettsteder knyttet til forelesningene, om lag 100 sider

    Material- og miljølære

    Kompendium/artikkelsamling: ca. 50 sider

    [1] Boken benyttes gjennom alle tre år av bacheloren Kunst og Design, Kunst og formidling.