EPN-V2

KARO6350 Social Counselling in a sociopolitical context Course description

Course name in Norwegian
Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv
Study programme
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
  • har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
  • har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
  • kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
  • kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov
  • har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
  • har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
  • er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer

Content

The most important teaching and learning methods for this course are individual work, group work and individual and group tutoring. Students are encouraged to form colloquia groups and establish collaborations with external resource persons and communities. There will be arranged workshops and/or seminars during the course period.

The master`s project can be carried out individually or through collaboration between 2 or 3 students.

Teaching and learning methods

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe.
    1. Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
    2. En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
  2. Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.

Permitted exam materials and equipment

The Master`s Project in Product Design is a comprehensive and independent practical and theoretical in-depth piece of work where the student(s) choose a relevant research question to explore. The students should demonstrate insights, analytical thinking and critical reflection towards existing and own design practice and research, theories within the field of study and methods found relevant to apply within the overall frames of the study.

The chosen topic for the master´s project should be explored in a way that acknowledge and cope with its discovered complexity. The work should carry out sustainable and argued design concepts or results which contributes to develop the field of product design.Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Grading scale

Completion of all courses from the first three semesters of the master's programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • is knowledgeable about the field of product design, its potential and development, nature and place in society
  • has in-depth knowledge of the chosen research topic with a through grounding in the fields of design
  • has in-depth knowledge about and know how to use relevant design methods and scientific methods in an ethical way

Skills

The student

  • can plan and carry out a comprehensive independent and adequate confined research project
  • can facilitate and lead creative activities as part of a design process
  • can collect, analyze and critically reflect and discuss relevant sources of information
  • is capable to justify, argue and reflect on decisions adequately and competently
  • is capable to communicate well-argued and documented findings and results through text, visualizations and products
  • can argue and explain the results societal positions within the chosen field of study

General competence

The student

  • is capable to relate their design process to professional research ethics and sustainable value creation
  • can apply knowledge and skills to new areas
  • is capable to critically reflect upon their process and role in relation to achievement and results
  • is capable to collaborate and involve resource persons in their research