Programplaner og emneplaner - Student
KARO6350 Social Counselling in a sociopolitical context Course description
- Course name in Norwegian
 - Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv
 
- Weight
 - 15.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2022/2023
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- Curriculum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2023
                                                        
                                                        
 
- Schedule
 
- Programme description
 
- 
    
Introduction
Emnet vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.
 - 
    
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
 - har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
 - har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid
 
;
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
 - kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
 - kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
 - kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning
 
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov;
 - har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
 - har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
 - er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer
 
 - 
    
Content
Sentrale temaer i emnet:
- Tverretatlig samarbeid og systemforståelse
 - Kartlegging og utviklingsarbeid
 - Konflikthåndtering
 - Selvmord
 - Frafall i utdanning og arbeid
 - Kriminalomsorg
 - Kulturforståelse, mangfold og utenforskap i sosialpedagogisk rådgivning
 - Etikk i rådgivningssituasjoner
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
 - 
    
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe. 
    
- Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
 - En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
 
 - Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.
 
;
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
;
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
 - Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe. 
    
 - 
    
Assessment
Prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte.
Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.
Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
 - 
    
Grading scale
Gradert skala A til;;E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter
 - 
    
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.