EPN

KARO6200 Career Education and Counselling in a sociopolitical context Course description

Course name in Norwegian
Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
Study programme
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

Required preliminary courses

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
  • har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
  • har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
  • har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede gruppeprosesser
  • kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet

 

Generell kompetanse

Studenten

  •  har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • Systemforståelse og lærende nettverk
  • Læring og utvikling i arbeidslivet
  • Gruppeprosesser og gruppeveiledning
  • Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
  • Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
  2. Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
    • Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
    • Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.