Programplaner og emneplaner - Student
KARO6200 Career Education and Counselling in a sociopolitical context Course description
- Course name in Norwegian
- Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Knowledge
The student will have knowledge of:
• The origins of the European Union: historical development, Treaties, theories of European integration
• Topics of EU Law: values and aims of the Union, legal sources, effects of EU legislation in the national systems, main provisions in the field of the internal market, the EEA Agreement, etc.
• The functioning of the EU institutional framework: composition and competences of the institutions, procedures, inter-institutional relations and main political dynamics that characterize the decision-making processes
• Key challenges to the EU’s political system: democracy and differentiation
• Topical issues: relationship between Norway and the EU, current issues in the European context
Skills
The student will be able to:
• Demonstrate understanding of the European integration process from both a legal and a political perspective
• Solve basic legal questions of EU Law independently, identifying and utilizing relevant legal sources
• Analyze and illustrate how the institutional structure and decision-making processes of the EU work, considering both legal and political aspects
• Discuss critically key challenges and current issues in the European context
General competence
The student will be able to:
• Understand and critically assess core issues in the European context
• Use specialized terminology and write on the topics studied
Required preliminary courses
The course is based on lectures, group work, assignments, and literature.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
- har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
- har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
Ferdigheter
Studenten
- kan forklare grunnleggende trekk i norsk arbeidsliv, utdanningsstruktur og alternative opplæringsløp
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i marginaliserte gruppers behov, utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i arbeidslivet, utdanningsløp og sosialt fellesskap
- verdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
Content
Sentrale temaer i emnet:
- Systemforståelse og tverrsektoriell nettverksarbeid
- Organisering av karriereveiledningsfagfeltet i Norge og i andre land
- Arbeidsliv, fagforeninger og arbeidsmarkedstiltak
- Supported Employment og oppsøkende karriereveiledning
- Utdanningsstruktur, alternative opplæringsløp og frafallsforebyggende tiltak
- Rehabilitering og integrering av marginaliserte grupper
- Gruppeprosesser og gruppeveiledning
- Kjønnsroller i yrkes- og utdanningsvalg
- Fremtidsperspektivet: utfordringer og muligheter
Teaching and learning methods
• Dictionary (monolingual and bilingual)
• Legal acts and Court decisions (also specific parts): TEU, TFEU, EEA Agreement, directives, regulations, decisions of the CJEU, etc.
Books, chapters, papers and slides are not allowed.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
- Studentene skal i grupper på 2-5 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
- Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord.
- Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Assessment
Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter.
Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 2500-3500 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Diego Praino
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.