EPN

KARO6200 Career Education and Counselling in a sociopolitical context Course description

Course name in Norwegian
Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
Study programme
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

Required preliminary courses

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
  • har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
  • har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan forklare grunnleggende trekk i norsk arbeidsliv, utdanningsstruktur og alternative opplæringsløp
  • kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i marginaliserte gruppers behov, utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i arbeidslivet, utdanningsløp og sosialt fellesskap
  • verdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • Systemforståelse og tverrsektoriell nettverksarbeid
  • Organisering av karriereveiledningsfagfeltet i Norge og i andre land
  • Arbeidsliv, fagforeninger og arbeidsmarkedstiltak
  • Supported Employment og oppsøkende karriereveiledning
  • Utdanningsstruktur, alternative opplæringsløp og frafallsforebyggende tiltak
  • Rehabilitering og integrering av marginaliserte grupper
  • Gruppeprosesser og gruppeveiledning
  • Kjønnsroller i yrkes- og utdanningsvalg
  • Fremtidsperspektivet: utfordringer og muligheter  

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
  2. Studentene skal i grupper på 2-5 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
  • Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord.
  • Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe.

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

 

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter.

 

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 2500-3500 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

 

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.